Pytanie:Jestem zawodowym strażakiem. Pracuję w systemie zmianowym 24/48. Niedawno uzyskałem uprawnienia instruktorskie i zamierzam podjąć pracę jako instruktor w dni wolne od służby. I tu moje pytanie: czy w dni wolne od służby wg prawa mogę jeździć osiem godzin, czy jako osoba pracująca do jazdy zostają mi tylko cztery godziny?
Odpowiedź:
Marek Górny (fot.), specjalista ds szkolenia, autor książek, (Fot.: PD@N 455-31)
Witam, w poprzednim rozporządzeniu o szkoleniu osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami były jasno określone dopuszczalne okresy pracy instruktora praktycznej jazdy. Obowiązywała zasada ograniczenia do 12 godzin pracy w dobie, lecz nie więcej niż 8 godzin jako instruktor praktycznej nauki jazdy.
W nowych przepisach nie znalazłem podobnego ograniczenia. Co nie oznacza, że instruktor nauki jazdy - szczególnie praktycznej nauki jazdy - nie powinien ograniczyć tego czasu do granic określonych w Kodeksie Pracy (art. 129 §.1, 132 §.1, 133 §.1 Kodeksu Pracy). Wynika to ze wspomnianych przepisów ograniczających czas dobowej pracy do 8 godzin i zobowiązujących do co najmniej 11 godzinnego odpoczynku dobowego. Podobnie regulują to przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Jednakże nawet ta ustawa rozróżnia różne okresy dopuszczalnego czasu pracy kierowców np. w komunikacji miejskiej. Stosując więc analogię do odpowiedzialnej i wyczerpującej pracy jaką jest szkolenie kandydatów na kierowców oraz w trosce o własne i kursanta bezpieczeństwo instruktor sam winien zachować rozsądne granice godzin pracy. Ważny jest odpoczynek dobowy w odpowiednim wymiarze. Nasz Kolega pełni bardzo odpowiedzialna służbę. Na każdym z stanowisku winien zachować pełną sprawność psychofizyczną, której warunkiem jest właściwy stosunek czasu pracy do odpoczynku.
Odpowiedzi udzielił: mgr Marek Górny, specjalista ds szkolenia
SPECJALISTYCZNY OŚRODEK SZKOLENIA akredytowana jednostka szkoląca pod patronatem ITS