Ekspert wyjaśnia

Prawidłowo ustawione światła?

28 listopada 2018

Prawidłowo ustawione światła?
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Nasz Czytelnik pytał: - To jak powinny być odpowiednio ustawione światła? Proszę o konkretną odpowiedź: odległość oświetlenia drogi, kąt wiązki światła w poziomie i pionie?

Zapytany nadkomisarz. Radosław Kobryś z Komendy Głównej Policji odpowiedział krótko: - Prawidłowo ustawione światła pojazdu, to właściwy dla każdego pojazdu, fabryczny stan oświetlenia. - Bardzo ważną sprawą jest ustawienie świateł. Należy to zrobić w warsztacie po każdej wymianie żarówki reflektora, po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie (zawieszenie, naprawy blacharskie po kolizjach) oraz okresowo sprawdzać. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to należy je naprawić lub wymienić. Istotne jest poprawne używanie tzw. korektora ustawienia. Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie jak należy ustawiać korektor w zależności od tego, ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w „ksenony”, które mają automatyczne urządzenie poziomujące oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem. Przy okazji ustawiania świateł poprośmy diagnostę, aby sprawdził, czy korektor w ogóle działa i czy działa prawidłowo – dodają eksperci.

- Za jakość oświetlenia odpowiadają trzy elementy: reflektor, źródło światła i prawidłowe ustawienie. Gdy choć jeden z tych elementów szwankuje, światła oślepiają albo droga jest niedostatecznie oświetlona. Stąd takie statystyki i powszechne narzekania kierowców na stan świateł. Dlatego nawet najnowocześniejszy reflektor z doskonałym źródłem światła, jeśli jest źle wyregulowany może stanowić zagrożenie. Wzrokiem nie sposób tego ocenić i bardzo ważne jest skorzystanie ze specjalistycznego sprzętu używanego przez wykwalifikowany personel. A panuje powszechne, choć mylne przekonanie, że świateł automatycznych nie należy ustawiać. Jeśli jednak będą źle ustawione to automatycznie będą stale oślepiać. Prawdą jest, że niektóre automatyczne systemy mogą bardziej oślepiać niż tradycyjne. Wymaga to udoskonalenia regulacji prawnych i dokładniejszego sprawdzania - zauważa dr inż. Tomasz Targosiński z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego.

W całym kraju trwa trzecia edycja akcji informacyjno-edukacyjnej pn. „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo”. Policjanci podczas kontroli drogowych szczególną uwagę zwracają na prawidłowość ustawienia reflektorów w samochodach, rozdają ulotki informacyjne, aplikacja Yanosik informuje o możliwości przeprowadzenia bezpłatnych badań świateł pojazdów, rozrasta się lista stacji kontroli pojazdów uczestniczących w akcji. Przypominamy do akcji włączyło się około 200 stacji na terenie całej Polski, terminy bezpłatnych badań to: 1, 8 i 15 grudnia br.

- Prawdopodobieństwo śmierci - tego najtragiczniejszego skutku wypadku drogowego - jest o wiele, wiele większe podczas nocnych warunków drogowych. Na nieoświetlonych drogach w co czwartym wypadku ginie człowiek, na tych samych drogach w ciągu dnia - co piętnasty. Najczęściej ofiarami tych wypadków są piesi. Tylko od początku września br. na polskich drogach zginęło już około 200 pieszych - informował nadkomisarz R. Kobryś. - Czas zwrócić uwagę na oświetlenie, bo ono pomoże zauważyć pieszego. Jest szansa sobie i temu komuś pomóc - apelował policjant.

Czy sprawdziliście ustawienie świateł w swoim pojeździe?! (jm)