Ekspert wyjaśnia

Robert Dorosz. KSE spotyka się z ministrem Dariuszem Klimczakiem

23 października 2024

Robert Dorosz. KSE spotyka się z ministrem Dariuszem Klimczakiem
Robert Dorosz, egzaminator nadzorujący WORD Tarnów (fot. ze zbiorów prywatnych)

W sierpniu br. w Warszawie przedstawiciele Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów spotkali się z Ministrem Infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. O spotkaniu wspominał sam Minister z mównicy sejmowej podczas 19. Plenarnego Posiedzenia Sejmu obecnej kadencji 11 października br [kliknij]. Dziś znamy już brzmienie nowelizowanego rozporządzenie - przyp. redakcji [kliknij] o czym informacja już jutro.

Tematem przewodnim spotkania było omówienie najbardziej istotnych problemów dotyczących zasad egzaminowania kierowców i kandydatów na kierowców.

Przedstawiciele KSE wskazali błędy, które znajdują się w obecnym rozporządzeniu, porównali je z  zasadami  egzaminowania kandydatów na kierowców i kierowców obowiązującymi w Polsce oraz wytycznymi określonymi  w Dyrektywie Nr 126/ 2006 Unii Europejskiej,

Jednym z głównych tematów było  przedstawienie Panu Ministrowi problemu wynikającego z § 16.1 dotyczącego sytuacji, kiedy  egzaminator przerywa egzamin, cytuję:

§ 16. 1. Egzaminator przerywa egzamin:

1) jeżeli zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy;

2) jeżeli wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia, a zachowanie osoby zdającej zagrażało bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego;

W związku z powyższym członkowie KSE zaproponowali, umieścić taki zapis w rozporządzeniu dotyczącym egzaminowania, aby w okolicznościach określonych w tabeli nr 9 egzaminator, w sytuacjach istotnych dla zachowania bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, nie przerywając egzaminu przy braku bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia, mógł kontynuować egzamin - tak, jak w przypadku dwukrotnie nieprawidłowo wykonanego tego samego zadania egzaminacyjnego, ale by było to spójne z załącznikiem II pkt 9 dyrektywy unijnej; cytuję :

9. Ocena umiejętności i zachowań podczas egzaminu.

9.1. W każdej z powyższych sytuacji w ruchu ocena musi uwzględniać stopień swobody, z jaką ubiegający się o prawo jazdy obsługuje urządzenia sterujące pojazdu, oraz wykazaną przez niego zdolność do jazdy w ruchu, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa. Przez cały czas egzaminu egzaminator musi czuć się bezpieczny. Błędy w ruchu lub niebezpieczne zachowanie bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo pojazdu egzaminacyjnego, jego pasażerów lub innych użytkowników dróg jest karane niezdaniem egzaminu, niezależnie od tego czy egzaminujący lub osoba towarzysząca musi interweniować. Jednakże egzaminujący może podjąć decyzję o kontynuowaniu sprawdzianu umiejętności i zachowań lub jego przerwaniu.

 - a wynik końcowy w tym przypadku musi być negatywny.

Kolejną istotną sprawą poruszoną w gabinecie ministra były kryteria zadania nr  11 określonego w tabeli  nr 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia tj. zdjęcie  pojazdu z podpórki i przemieszczenie  go  przy unieruchomionym silniku. Zadanie to przed zmianą rozporządzenia dotyczącego egzaminowania kandydatów na kierowców i kierowców  było częścią zadania nr 1, w sposób logiczny i spójny odzwierciedlało czynności, jakie musiał wykonać kandydat na kierowcę kat: A,A2,A1 i AM przed rozpoczęciem jazdy. Stara formuła tego zadania pozostała na egzaminie dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów, a powstałe rozbieżności co do kryteriów i sposobu wykonania tych samych czynności w obrębie jednego czy też dwóch zadań, niepotrzebnie komplikowały system egzaminowania. Członkowie KSE zaproponowali, aby ujednolicić kryteria w obu przypadkach i powrócić do starego zapisu, dotychczasowe czynności  zadania nr 11 włączyć do zadania nr 1.

Kolejnym istotnym problemem była modyfikacja zapisów § 12. 2. Cytat: § 12. 2. Części praktycznej egzaminu państwowego przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu państwowego kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego lub naraża swoje życie i zdrowie na uszczerbek

Członkowie KSE porównali wcześniejszy w/w zapis z obecnym brzmieniem § 12. 2  zwracając uwagę na lukę w prawie, cytuje:

Obecny przepis nie uwzględnił różnych zachowań bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu pojawiających się na placu manewrowym podczas egzaminów.

Członkowie KSE zwrócili również uwagę na niespójność polskiego prawa z dyrektywą unijną co do czasu trwania egzaminu kat. B1, B w ruchu drogowym. Obecne przepisy polskiego prawa pozwalały na skrócenie 25 minutowego trwania egzaminu w ruchu drogowym, bowiem dawały możliwość łączenia  jazdy na  placu manewrowym  z jazdą w ruchu drogowy w 25-minutowym czasie, gdzie przepisy dyrektywy unijnej wyraźnie wskazują na 25 minutowy czas trwania jazdy, ale w ruchu drogowym.

Przedstawiciele KSE byli bardzo zadowoleni ze spotkania  z Panem Ministrem. Pan Dariusz Klimczak podziękował za niezwykle rzetelne i merytoryczne zreferowanie problemu oraz zlecił obecnemu podczas spotkania przedstawicielowi Departamentu Transportu Drogowego bezzwłoczne podjęcie stosownych działań w przedmiocie naprawy obowiązującego rozporządzenia.

Minister Dariusz Klimczak w piątkowym wystąpieniu w sejmie 11 października br. poinformował, iż Ministerstwo przygotowało parę najistotniejszych zmian dotyczących egzaminowania, które zapewne niedługo pokażą się na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Mamy nadzieje, iż nasze propozycje zostaną w nim uwzględnione.

Przedstawiciele KSE żywią wielką nadzieje na dalszą dobrą, rzetelną i owocną  współpracę z Panem Ministrem i Jego Pracownikami, która zaowocuje uporządkowaniem przepisów dotyczących egzaminowania oraz szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców.

Poniżej Komunikat Rady Głównej KSE dotyczący spotkania z Ministrem Infrastruktury Dariuszem Klimczakiem [kliknij]

Robert Dorosz (Tarnów)