Ekspert wyjaśnia

Rowery przodem

17 lipca 2018

Rowery przodem
(fot. Jolanta Michasiewicz)

W ostatnich latach coraz więcej osób przesiada się na rower i niestety nie wszyscy uczestnicy ruchu wykazują się znajomością przepisów – dotyczy to zarówno rowerzystów, jak i kierowców. Jak bezpiecznie dzielić drogę z rowerzystami? Kiedy należy ustąpić im pierwszeństwa?

Zachowaniu niektórych rowerzystów na drodze można wiele zarzucić. Osoby pełnoletnie nie muszą zdawać żadnego egzaminu, by poruszać się rowerem po ulicach, ale ich obowiązkiem jest stosowanie się do przepisów ruchu drogowego. Niestety, nie zawsze tak się dzieje. Z drugiej strony zdarza się, że to kierowcy narażają rowerzystów na niebezpieczeństwo, zwłaszcza wtedy, gdy nie ustępują im należnego pierwszeństwa.

Kiedy trzeba ustąpić pierwszeństwa? Przepisy ruchu drogowego mówią, że kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzyście zawsze, gdy „kierujący skręca w drogę poprzeczną (zarówno w prawo, jak i w lewo), a rowerzysta jedzie na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić kierujący”.

Szukaj kontaktu wzrokowego. Kiedy planujemy skręcić w drogę poprzeczną, przecinając przy tym potencjalny tor ruchu rowerów (np. pas ruchu dla rowerów), powinniśmy przede wszystkim na długo przed skrętem popatrzeć w lusterka i daleko do przodu, żeby zlokalizować wzrokiem nadjeżdżających z obu stron rowerzystów. Ważne jest także wyraźne sygnalizowanie zamiaru skrętu oraz redukcja prędkości. Dzięki temu zarówno kierowca, jak i rowerzysta mają szansę wzajemnie się zauważyć i odpowiednio zareagować. Co dalej? – Bezpośrednio przed skrętem dokładnie skontrolujmy prawe lusterko i odwróćmy się w prawo, aby skontrolować martwe pole naszego pojazdu. We wszystkich sytuacjach potencjalnie kolizyjnych szukajmy kontaktu wzrokowego z rowerzystą – wówczas obie strony mają pewność, że wzajemnie się zauważyły – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Patrz w lusterka. Duże znaczenie ma również ustawienie lusterek bocznych w samochodzie. Kierowca powinien w nich widzieć fragment obrysu samochodu. Dzięki temu może upewnić się, że za tylnymi słupkami pojazdu nie powstanie martwe pole (mógłby w nim znaleźć się rowerzysta), w które nie byłby w stanie popatrzeć, odwracając głowę.

Co może zrobić rowerzysta? Na bezpieczeństwo ogromny wpływ ma również zachowanie osób poruszających się na rowerach.

Rowerzyści często zapominają, że przed wjazdem na przejazd dla rowerzystów powinni zachować ostrożność, rozejrzeć się i zwolnić. Jeżeli takiego przejazdu nie ma, a jest jedynie przejście dla pieszych, należy zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez pasy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Rowerzyści powinni także zadbać o to, by kierowcy dobrze ich widzieli, zwłaszcza po zmroku. Wtedy oświetlenie roweru to konieczność (w dzień przepisy wymagają jedynie czerwonego światła odblaskowego z tyłu), nie zaszkodzi też kamizelka odblaskowa. Choć nie jest to obowiązkowe, warto również jeździć w kasku – w razie wypadku może on nawet uratować życie. (SBJR)