Ekspert wyjaśnia

Seniorzy w ruchu drogowym. Czy system jest gotowy?

22 marca 2018

Seniorzy w ruchu drogowym. Czy system jest gotowy?
Józef Lassota, poseł na Sejm RP (fot. Jolanta Michasiewicz)

21 marca br. odbyło się niezwykle interesujące seminarium pt. „Seniorzy w ruchu drogowym - czy system jest gotowy?”. Organizator - Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Spotkanie zaplanowano w ramach WARSAW Bus Expo 2018. III Edycji Targów Publicznego Transportu Zbiorowego. Prezes Bartłomiej Morzycki do udziału w seminarium zaprosił grono ekspertów z zakresu medycyny, prawa i bezpieczeństwa ruchu drogowego, przed którym postawił niełatwe zadanie odpowiedzi na pytanie - jak zwiększyć bezpieczeństwo seniorów, jak przygotować się na większa ilość osób starszych w ruchu drogowym. Wśród zaproszonych gości m.inn.: Marcin Flieger (Global Road Safety Partnership w Genewie) - mówił o trendach dotyczących starzejącego się społeczeństwa w Europie, sposoby przygotowywania się na ten problem na świecie i w Europie, główne środki zaradcze, propozycje rozwiązań legislacyjnych; Maria Dąbrowska-Loranc (Instytut Transportu Samochodowego) - mówiła o trendach w Polsce - statystykach dotyczących osób starszych w ruchu drogowym, co nam mówią czego możemy się spodziewać; Andrzej Markowski (Stowarzyszenie Psychologów Transportu w Polsce) - mówił o psychologicznych aspektach funkcjonowania osób w ruchu drogowym. Mariusz Mankiewicz (DEKTRA Polska) zaprezentował dane dotyczące seniorów na podstawie statystyk z Centrum Analiz Wypadków DEKTRA. Do w panelu dyskusyjnym dyskusję podjęli: prof. dr hab. n. med. Alicja Bortkiewicz (dyrektor Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi), Konrad Romika (sekretarz Krajowej Rady BRD), Marcin Fliger, Tomasz Matuszewski (Starosta Gostyniński) oraz Marcin Wekier (przedstawiciel Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego).  

Starość to nie ułomność - skomentował uczestnik seminarium - Józef Lassota. I dalej poseł uzasadnia: - Bardzo dynamicznie zwiększa się udział uczestników ruchu drogowego 55+. Przewiduje się, że za ok. 25 lat będzie to 50/50. Jednocześnie statystyki podają, że zwiększa się także udział seniorów w wypadkach drogowych. Przyczyn jest wiele. Nie tylko obniżenie sprawności psychomotorycznych postępujących z wiekiem. Jest także dużo do zrobienia w zakresie poprawienia warunków techniczno-organizacyjnych infrastruktury drogowej i samej organizacji ruchu drogowego.

W trakcie obrad udzielono odpowiedzi na tytułowe pytanie. Tę informację otrzymacie Państwo w kolejnej relacji z obrad seminarium. Zagadnienie ważne i - niestety - dotyczy nas wszystkich. Już zachęcam do lektury. (jm)