Do ministra infrastruktury został skierowany list w imieniu przewoźników drogowych. Występujący w imieniu transportowców Maciej Wroński, prezes TLP podejmuje kwestię planów rozszerzenia sieci dróg płatnych, którą to propozycję ogłosił rząd jeszcze w lipcu br. [kliknij]. Propozycja dotyczy powiększenia sieci o 1600 km dróg krajowych. Jak wskazują zainteresowani byłoby to zwiększenie o 44%. Przewoźnicy postulują odrodzenie tych planów np. o rok. „Takie vacatio legis dla planowanego rozporządzenia stanowiłoby realne wsparcie dla branży transportu drogowego, a także miałoby pozytywny wpływ na krajowy rynek wewnętrzny oraz eksport” - ocenia M. Wroński [kliknij].
W załączeniu wystąpienie TLP. Poniżej stanowisko TLP.
„TLP: to nie czas na rozszerzanie sieci płatnych dróg w Polsce!
Konsultując projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, Transport i Logistyka Polska zwróciła się do Ministra Infrastruktury p. Dariusza Klimczaka o odroczenie planowanego rozszerzenia sieci dróg płatnych o co najmniej 12 miesięcy.
Zgodnie z ww. projektem sieć dróg płatnych w Polsce miałaby zostać powiększona aż o 44% w stosunku do obecnej. Rozszerzenie sieci dróg płatnych w planowanym terminie, tj. już za 2,5 miesiąca, pogorszy fatalną sytuację przewoźników. Ponadto wzrost kosztów transportu stanowić będzie dodatkowy impuls inflacyjny, przekładając się także na wyższe koszty dla polskiej gospodarki narodowej, na obniżenie jej konkurencyjności oraz na zmniejszenie realnego popytu na rynku wewnętrznym.
Czas największego od 25 lat kryzysu na rynku przewozów drogowych nie jest dobrym momentem na zwiększanie kosztów transportu - uważa Prezes Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński. - Jeśli resort infrastruktury chce wspomóc branżę, co wielokrotnie deklarowali jego przedstawiciele, to jednym z elementów wsparcia powinna być czasowa rezygnacja z planów rozszerzenia sieci dróg objętych opłatami za przejazd, do czasu ustabilizowania się sytuacji rynkowej w sektorze TSL, a także do czasu zmniejszenia tempa wzrostu inflacji w Polsce.”