17 września do Wykazu Prac Legislacyjnych Ministerstwa Infrastruktury wpisana została informacja o przygotowywanym rozporządzeniu zmieniającym w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Przewidywany termin wydania aktu przewidziano na IV kwartał br.
Podstawą prawną nowelizacji jest art. 39i ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 728 i 731). Powodem zainicjowania prac legislacyjnych w ramach przedmiotowego projektu rozporządzenia jest potrzeba zmiany daty określonej w przepisie § 53 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 739, z 2023 r. poz. 673 i z 2024 r. poz. 857), zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2024 r. ośrodki szkolenia i jednostki systemu oświaty nieposiadające pojazdów z automatyczną skrzynią biegów prowadzą jedynie zajęcia teoretyczne z wykorzystania automatycznych skrzyń biegów. W tym miejscu należy wskazać, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 983) wydłużyło do dnia 31 grudnia 2025 r. okres przejściowy przewidziany na: - wykorzystywanie zespołów pojazdów składających się z samochodu ciężarowego i przyczepy oraz - niewymaganie posiadania wyłącznie zespołu pojazdów składającego się z ciągnika siodłowego (zwykle wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów) i naczepy, do szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C+E, w tym szkolenia kierowców zawodowych. Odpowiednio do wspomnianej powyżej zmiany, tożsamy termin należy wprowadzić w ww. przepisie § 53 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Proponowana zmiana polegająca na wydłużeniu możliwości prowadzenia do dnia 31 grudnia 2025 r. przez ośrodek szkolenia i jednostki systemu oświaty, nieposiadające pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, zajęć teoretycznych z wykorzystania automatycznych skrzyń biegów nie spowoduje skutków finansowych dla tych ośrodków i jednostek ani innych skutków finansowych dla budżetu państwa. Planuje się, że przepisy projektowanego rozporządzenia wejdą w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia. Tak zaproponowany dzień wejścia w życie rozporządzenia nie spowoduje kolizji daty 31 grudnia 2024 r. zmienianej w § 53 rozporządzenia, jeśli rozporządzenie zostanie ogłoszone w dniach poprzedzających tą datę - informuje Departament Transportu Drogowego resortu infrastruktury.