Legislacja

Co w nowym taryfikatorze? Racjonalnie i nie ostrzej

26 sierpnia 2016

0952f5ec96713697fb98652ed8f7db73ea2bd53b

5 lipca 1865 roku w Wielkiej Brytanii ustanowiono pierwsze na świecie ograniczenie prędkości. Przepis zabraniał przekraczania prędkości 4 mil/h na terenie wsi i 2 mil/h w miastach. Pierwszą karę za złamanie ograniczenia przyznano ponad 30 lat później, na początku 1896 roku. Walter Arnold, brytyjski kierowca, za podróżowanie z prędkością 8 mil/h został ukarany grzywną 1 szylinga. (545-43)

Z dniem 1 stycznia 2017 r. w życie ma wejść nowy taryfikator mandatów, który – jak informował wiceminister MSWiA Jarosław ZIeliński – “będzie racjonalizował system punktów karnych, ale nie będzie zwiększał kar w ogólności”. "To nie jest projekt rozporządzenia represyjnego. Ono raczej będzie racjonalizowało pewne obszary jeżeli chodzi o karanie punktami karnymi za poszczególne wykroczenia, ale nie będzie zwiększało kar w ogólności. Nie jest jego założeniem to żeby kary były większe" - powiedział dziennikarzom Zieliński.Poinformował, że w niektórych kategoriach, za mniej groźne wykroczenia, punkty karne nie będą sumowane. "Nie ma tutaj zamysłu związanego z większą represyjnością, raczej z racjonalizacją tego systemu" - dodał.

Przygotowany projekt stosownego rozporządzenia (w sprawie sposobu punktowania i liczby punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego) trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych.

Przewinienie

Ma być punktów

Było punktów

Kierowca jadący wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych, oraz wyprzedzający z niewłaściwej strony

5

0

Nielegalne parkowanie na “kopercie”

7

5

Stłuczka na drodze wewnętrznej

6

5

Niezapięte pasy bezpieczeństwa

4

2

Brak kasku (motocykl, motorower, quad)

4

2

Niezatrzymanie się przed znakiem “STOP”

2

1

Spowodowanie przez kierującego pojazdem poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu zagrożenia dla innej osoby

0

Kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości w warunkach swoistej recydywy lub pomimo zakazu prowadzenia pojazdów

0

Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu w takim miejscu i na taki czas, aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej lub na chodnik – w przypadku wysepki dla pasażerów na przystanku

0

Nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową

0

Według projektu ma zniknąć system sumowania punktów karnych za wykroczenia popełnione “jednocześnie” i o podobnym charakterze na danym odcinku trasy. Przypomnijmy, także z 1 stycznia 2017 r. mają zostać zlikwidowane kursy redukujących konto punktowe kierowcy. Osoba, która w ciągu roku “zdobędzie 24 punkty” zostanie skierowana na obowiązkowy kurs (koszt ok. 500 zł, czas zajęć - 28 godzin). Po odbyciu kursu punkty zostaną skasowane, ale kierowca będzie podlegał swoistemu okresowy próbnemu tzn. jeżeli w czasie następnych pięciu lat przekroczy liczbę 24 punktów, straci uprawnienia i będzie je mógł odzyskać, dopiero zdając ponownie egzamin państwowy, a następnie objęty będzie 2-letnim okresem próbnym, jak każdy świeżo upieczony kierowca, czyli “zielonym listkiem”. Z dniem 1 stycznia 2017 r. ma też działać nowa baza Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - CEPiK 2.0.