Legislacja

Koperta dla elektrycznych? Brakuje uregulowań!

9 października 2017

Koperta dla elektrycznych? Brakuje uregulowań!

Wrocław - w ramach realizacji projektu Wrocławskiej Polityki Mobilności - przygotowuje się do otwarcia miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Przedsięwzięcie to efekt podpisanej w lutym tego roku umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym pomiędzy samorządem Wrocławia a firmą Enigma. Obowiązująca przez 5 lat umowa zakłada właśnie uruchomienie miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. W mieście ma być płynniejszy ruch i oczywiście to także element walki ze smogiem. Badania wykazują, że jeden pojazd współdzielony w ramach car-sharingu może zastąpić od 9 do 13 prywatnych samochodów i tym samym zwiększyć miejską przestrzeń - oceniają eksperci.

I tak 4 listopada br. Wrocław - jako pierwsze polskie miasto - trafi do wielu europejskich miast oferujących taką usługę w ramach oferty miejskiej (dotychczas istniejące np. w Warszawie to działania prywatne). W mieście udostępnionych zostanie 200 nissanów leaf (w tym 10 dostawczych), chętni zapłacą złotówkę za minutę jazdy na terenie całego Wrocławia. Wypożyczone samochody - podobnie jak inne pojazdy elektryczne - będą mogły korzystać z większości pasów ruchu uprzywilejowanego (buspasy z dopuszczeniem taxi). Też będą miały wjazd do stref zamkniętych dla samochodów spalinowych. W przyszłości samochody wypożyczalni mają być włączone do inteligentnego systemu sterowania ruchem ITS. - Zakładamy, że dzięki temu nasi klienci ominą korki - informuje w rozmowie z „Gazetą Wrocławska” Miłosz Franaszek z firmy Enigma, z którą miasto uruchomiło wypożyczalnię na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Dzięki takiej formie współpracy miasto nie dokłada ani złotówki to uruchomiania wypożyczalni. Urząd miejski wyznaczył dodatkowo 200 dedykowanych miejsc parkingowych, darmowych. - Chcemy zapewnić użytkownikom wypożyczalni pewność zaparkowania w ścisłym centrum miasta. Dlatego wyznaczyliśmy dedykowane miejsca - wyjaśnia Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Nadto w ramach przygotowań rozpoczęto tam malowanie kopert parkingowych dla swojej floty. Jak się dowiadujemy - do końca października 200 miejsc parkingowych ma być tak właśnie oznaczonych. Malowane są koperty z elementami zielonymi. To czytelne oznaczenie, ale czy takie właśnie powinno być? I tu mamy wątpliwość. W tych europejskich miastach, o których wspomnieliśmy, jest klasyczne oznaczenie pionowe i poziome z odpowiednią tabliczką informacyjną. We Wrocławiu nie ma znaków pionowych, zdecydowanie będą, muszą być, a tymczasem? Czy każde miasto i każda kolejna wypożyczalnia będą malowały swój znak poziomy? Takich miejsc - miejmy nadzieję - będzie dynamicznie przybywało. Plany uruchomienia miejskiego car sharingu mają także władze Warszawy i Krakowa. Nieśmiało sugerujemy, aby ustawodawca już teraz, wprowadził stosowne regulacje. Jednolite prawo dla wszystkich użytkowników pojazdów elektrycznych. (jm)