Legislacja

Piotr Liroy-Marzec w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych

2 marca 2018

Piotr Liroy-Marzec w sprawie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych
Poseł Piotr Liroy-Marzec - wystąpienie na posiedzeniu plenarnym Sejmu RP (screen You Tube)

Poseł Piotr Liroy-Marzec skierował do ministra infrastruktury interpelację dotycząca bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. To zdecydowanie ważna sprawa, szczególnie w czasie, gdy tak wiele mówi się o tych pojazdach, inżynierowie pracują nad kolejnym nowym modelu takiego pojazdu, miasta przygotowują się do rewolucji z udziałem pojazdów elektrycznych itd. itd. Jednak zbyt mało mówi się o zagrożeniach. I właśnie poseł Liroy-Marzec zwraca uwagę, iż silniki tych pojazdów są niemal bezgłośne, szczególnie podczas jazdy z małymi prędkościami. W warunkach terenu zabudowanego, piesi słyszą je dużo później niż samochody z silnikami spalinowymi. Powoduje to istotne zagrożenie dla pieszych - uzasadnia. Dla przykładu: w Stanach Zjednoczonych, od 1 września 2019 silniki wszystkich samochodów elektrycznych będą musiały generować odpowiedni dźwięk za pomocą systemu Acoustic Vehicle Alerting Systems, aby zapewnić bezpieczeństwo, w szczególności pieszym i niewidomym. Według amerykańskiej regulacji wprowadzonej przez National Highway Traffic Safety Administration samochody sprzedawane w Stanach Zjednoczonych muszą emitować odpowiednio głośny dźwięk, kiedy prędkość pojazdu spada poniżej 30 km/godz., ponieważ kiedy samochód porusza się z wyższą prędkością człowiek jest w stanie usłyszeć jego szum. W system będą musiały zostać wyposażone samochody hybrydowe i elektryczne. Mamy już ustawę o elektromobilności, mamy strategię w tym zakresie, przystąpiliśmy do ich realizacji, może to właśnie najlepszy czas, aby zająć się tymi mniej, ale zdecydowanie ważnymi sprawami. Poseł podsumowuje: - W obliczu imponujących planów rządu w dziedzinie elektromobilności, jest to sprawa poboczna. Jeżeli jednak wprowadzenie w Polsce przepisu podobnego do obowiązującego w USA zapobiegnie chociaż jednemu wypadkowi drogowemu, warto to zrobić. Uprzejmie proszę o przeprowadzenie analizy możliwości wprowadzenia regulacji dotyczącej wyposażenia pojazdów elektrycznych w emitery dźwięku. Czy tego typu przepis musi mieć rangę ustawową, czy wystarczy wprowadzić go do odpowiedniego rozporządzenia? Jakie jest stanowisko Pańskiego resortu w tej kwestii? (jm)