A jednak. wiadomo, że nie 4 czerwca 2018 r., termin na podstawie sprawności i możliwości wdrażania Centralnej Ewidencji Kierowców, ogłosi minister cyfryzacji, a do tej chwili wszystko jak dotychczas. Terminów może być nawet kilka, a wynika to z przyjęcia etapowego podejścia do wdrożenia systemu CEPiK 2.0, w ramach którego stopniowo będą uruchamiane jego kolejne funkcjonalności. Jednak proces ten powinien zakończyć się w okresie najbliższych dwóch lat.
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wnioskodawca – minister cyfryzacji. Jak zaplanowano ustawa ma wejść w życie z dniem 4 czerwca 2018 r. Cel: - Projektowana ustawa, sankcjonuje etapowe podejście do wdrożenia zmodernizowanego systemu CEPiK2.0 i stanowi kontynuację działań legislacyjnych zainicjowanych ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1926). I ostatecznie: - Celem niniejszej nowelizacji jest optymalizacja działań związanych z wdrożeniem systemu CEPiK2.0 i wyeliminowanie ryzyka związanego z jednoczesnym uruchomieniem wszystkich jego funkcjonalności oraz integracją i komunikacją z ponad 60 grupami Interesariuszy, w części dotyczącej CEK a także uzupełnienie, doprecyzowanie i uspójnienie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw”. Projekt zakłada uruchamianie funkcjonalności systemu CEPiK2.0 w następstwie komunikatu ogłaszanego przez ministra właściwego ds. informatyzacji określającego terminy wdrożenia dla poszczególnych rozwiązań technicznych - czytamy w uzasadnieniu. I konsekwencje zaplanowanej zmiany: - projekt uzależnia również terminy migracji danych dotyczących ośrodków szkolenia w zakresie świadectw kwalifikacji zawodowej, a także dotyczących osób i jednostek uczestniczących w procesie nabywania uprawnień od terminów wskazanych w komunikacie ministra właściwego ds. informatyzacji. Analogicznie przepisy przewidują uzależnienie rozpoczęcia pobierania opłaty ewidencyjnej za wpis do rejestrów i ewidencji w/w osób i jednostek od terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie i gromadzenie tych danych w centralnej ewidencji kierowców. Jednocześnie projekt przewiduje, że do momentu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie i gromadzenie danych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. - o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym z późniejszymi zmianami stosuje się przepisy dotychczasowe, jednak nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy od dania wejścia w życie niniejszej ustawy.
Niezbędne jest dostosowanie przepisów następujących ustaw:
1) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1273, z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2017 poz. 978, z późn. zm.);
4) ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2001).
Projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych (z terminem 7. dni), następnie będzie przedmiotem obrad Rady Ministrów (najbliższy termin 1 marca), i tak rozpocznie się znana już nam ekspresowa ścieżka legislacyjna. Czy posłowie mogą odrzucić projekt? (jm)