Czy jest możliwe, aby podczas planowania budowy przyszłych stacji ładowania samochodów elektrycznych, jako priorytet uznać lokalizacje przy drogach prowadzących do granic państwa oraz prowadzących do destynacji turystycznych? - pyta poseł Artur Szałabawka [kliknij]. Odpowiada Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury [kliknij].
Resort infrastruktury informuje: - GDDKiA realizuje zadania w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w ramach przyjętego Planu lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego oraz punktów ładowania wodoru na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) na sieci bazowej TEN-T. Plan ten został opracowany na podstawie przepisu art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z ww. ustawą plan podlegał konsultacjom z właściwymi operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych i gazowych oraz z podmiotami zarządzającymi MOP-ami. Ministerstwo Infrastruktury od połowy ubiegłego roku prowadzi regularny monitoring w zakresie funkcjonujących stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz stacji wodorowych na Miejscach Obsługi Podróżnych budowanych w ciągach autostrad i dróg ekspresowych. Na koniec 2021 roku na sieci działały 54 stacje ładowania pojazdów elektrycznych na MOP kategorii I, II i III z łącznie 159 punktami ładowania. W 2022 roku planowane jest uruchomienie kolejnych 33 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na MOP (19 stacji na MOP kat. I oraz 14 na MOP kat. II/III). Zgodnie z informacją otrzymaną od dzierżawców MOP kat. II/III, w 4 lokalizacjach planowane są ultra szybkie stacje ładownia zapewniające możliwość ładowania dwóch pojazdów jednocześnie, z mocą po 350 kW na każdy punkt. W powyższej statystyce nie są ujęte stacje ładowania umieszczone na prywatnych parkingach z bezpośrednim dostępem do dróg kategorii S a także obiekty znajdujące się w bliskiej odległości od węzła na drodze kategorii A i S. Wszystkie te miejsca są jednak wskazywane na mapach interaktywnych prowadzonych prze Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach serwisu mapowego GDDKiA na stronie internetowej urzędu. Jednocześnie informuję, że we wszystkich nowych przetargach na dzierżawę MOP, jednym z warunków koniecznych do spełnienia przez dzierżawcę jest umieszczenie na MOP infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Warto podkreślić, że za politykę rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w całym kraju odpowiada Minister Klimatu i Środowiska, a Minister Infrastruktury pełni rolę pomocniczą. Infrastruktura powstająca w kraju są to prywatne inwestycje, które w ostatnim czasie zostały wsparte finansowo poprzez program pomocowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru” o łącznym budżecie 870 mln zł.
Z informacji dostępnych na stronie NFOŚiGW wynika, że pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie stacji o mocy 50-150 kW o łącznym budżecie 315 mln zł, o dofinansowanie stacji o mocy nie mniejszej niż 22 kW z budżetem 70 mln zł i o dofinansowanie stacji tankowania wodoru z budżetem w wysokości 100 mln zł. trwał do 31 marca br. Minister Infrastruktury nie dysponuje jeszcze informacjami co do lokalizacji stacji, na które pierwszy nabór NFOŚiGW został przeznaczony, w szczególności, czy dofinansowane zostaną stacje zlokalizowane w ciągu autostrad i dróg ekspresowych, w tym na sieci TEN-T, wobec której planowane są przez KE cele obowiązkowe dla państw członkowskich, a także, czy wśród wniosków złożonych w ramach pierwszego naboru znalazły się lokalizacje na drogach prowadzących do miejscowości turystycznych czy granic państwa. (jm)