Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt nowego rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie doskonalenia techniki jazdy. W terminie do dnia 31 sierpnia br. mają być zgłoszone opinie w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Cieszy, iż lista adresatów w ramach tych ostatnich została rozszerzona.
Podstawa. Poprzednikiem projektu jest rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie doskonalenia techniki jazdy (2013.91), które na podstawie art. 230 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (2018.650) traci moc z dniem wejścia w życie omawianego projektu. Dodajmy, utrata mocy obowiązującej z dniem 1 maja 2019 r. Dotychczasowe przepisy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych właśnie wydanych na podstawie art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, czyli nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej – to właśnie do 1 maja 2019 r..
Adresaci projektu. Rozporządzenie dotyczy przedsiębiorców zamierzających prowadzić i prowadzący ośrodek doskonalenia techniki jazdy. W tej drugiej grupie liczba ODTJ stopnia podstawowego wynosi 18., stopnia wyższego – 24.
Zaproponowane rozwiązania. Rekomendowany rozwiązaniem jest utrzymanie dotychczas obowiązujących określonych w rozporządzeniu z dnia 16 stycznia 2013 r. Określono szczegółowe wymagania dotyczące prowadzącego ODTJ zarówno w zakresie infrastruktury technicznej, jak i warunków lokalowych oraz wyposażenia dydaktycznego. Podkreślmy, iż warunki podstawowe nie ulegają zmianie. Ustanowienie rejestru osób szkolonych dla wszystkich szkoleń i kursów prowadzonych przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy i nadzorowanych przez wojewodę, modyfikacja wzorów wniosków o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy oraz ewidencji instruktorów techniki jazdy. Wśród nowości: wymóg okazywania prawa jazdy przed egzaminem, ograniczono do maksymalnie 15 minut czas prezentacji, o której mowa w § 25 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze oraz lit. b tiret pierwsze, część praktyczną egzaminu ma oceniać dwóch egzaminatorów; zgłaszający kandydatów do egzaminu obowiązkowo otrzyma od Komisji Egzaminacyjnej informacji o wyniku egzaminu (zarówno pozytywnego, jak i tego z wynikiem negatywnym), zajęcia praktyczne z jazdy trwaja co najmniej taką liczbę godzin, która jest określona w odpowiednim programie szkolenia, odbywają się indywidualnie.
Projektodawca podkreśla, iż doskonalenie techniki jazdy nie jest regulowane na poziomie unijnym i kraje samodzielnie kształtują rozwiązania w przedmiotowym zakresie. Czy zaproponowane zmiany są wystarczające i czy ułatwią nadzór nad szkoleniami i czy pozwoli to, poprawić ich jakość? Może odpowiedzą nasi Czytelnicy? (jm)