Legislacja

Sejmowa Komisja Infrastruktury w kwestii akredytacji osk

12 września 2024

Sejmowa Komisja Infrastruktury w kwestii akredytacji osk
12.09.2024 Posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury [kliknij] (fot. screen)

W dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 602) [kliknij]. Przypomnijmy w projekcie uwzględniono także kwestie związane z kwestią akredytacji ośrodków szkolenia kierowców [kliknij].

W trakcie procedowania w Komisji Infrastruktury rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw Biuro Legislacyjne zgłosiło wątpliwość i poprosiło o wskazanie niewątpliwych związków tematycznych pomiędzy zaproponowaną w artykule 4 zmianą (dotyczy kwestii akredytacji ośrodków szkolenia kierowców) o pozostałymi zmianami w ustawie. Zgłaszający prawnik przytaczał art. 92 zasad techniki prawodawczej, zgodnie z którym jedną ustawą zmieniającą obejmuje się tylko jedną ustawę, a odstąpienie od tej zasady jest możliwe tylko w przypadku, gdy między zmienianymi ustawami występują niewątpliwe związki tematyczne. Pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury: „Czy zdaniem Państwa takie niewątpliwe związki tematyczne istnieją?”. Odpowiedzi udzielił wiceminister Stanisław Bukowiec. Mówił: „Uważamy, że pierwsza uwaga ma jednak bardzo silny związek z przedkładanym projektem ustawy, z głównym tematem dlatego, że projektowana ustawa ma na celu wzmocnienie konkurencyjności i polepszenie sytuacji polskich przewoźników drogowych a artykuł 4 pozwoli na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów uprawnionych do prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, warsztatów doskonalenia instruktorów i wykładowców nauki jazdy. Przypomnę, że to jest teraz liczba około sześciu tysięcy osób oraz do wydawania nieodpłatnie kart rowerowych, prowadzenie szkoleń kandydatów na kierowców w formie „na odległość” z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. (...) Zaproponowane rozwiązanie ma więc zagwarantować możliwość kontynuacji ich działalności i nie spowoduje negatywnego wpływu na proces szkolenia i egzaminowania kierowców co dla branży transportu drogowego ma duże znaczenie. Jesteśmy na stanowisku utrzymania tego zapisu”.

W ramach dyskusji nad procedowanym projektem Paweł Bladowski, prezes Polskiego Związku Szkoleniowego zgłosił uwagę, iż  zaproponowane w art. 4 rozwiązanie „jest bez żadnych konsultacji publicznych, chociaż branża szkoleniowa prosiła od dłuższego czasu ministerstwo, aby w sprawie akredytacji kuratorium oświaty zostały podjęte jakieś kroki. Akredytacja kuratorium oświaty jest wymagana dla ośrodków szkolenia kierowców z ustawy z 2011 roku o kierujących pojazdami, które zaczęły obowiązywać w 2013 roku. Przez ten okres czasu - tj. prawie jedenaście lat - żaden kurator oświaty - z tego co jest nam wiadomo nie wziął udziału w procesie szkolenia kandydatów na kierowców, czy instruktorów, czy o obowiązkowych warsztatów instruktorskich, które to instruktorzy muszą co roku odbyć. W tym momencie uważamy, że akredytacja stała się po prostu zbędnym wymaganiem po to, żeby prowadzić te szkolenia, gdyż zgodnie z uzasadnieniem ośrodki nie są w stanie w tym momencie uzyskać co roku akredytacji. W tym momencie uważamy, że nie jest potrzebna, aby ośrodki ją posiadały.”. Pojawia się też problem z nowymi ośrodkami, które by taką akredytacje chciały posiadać - dodał.

Potrzebę zmian w - w zaproponowanej formule - w ustawie o kierujących poparł Maciej Wroński - prezes TLP.

Wiceminister S. Bukowiec konkludując poinformował, iż problem z akredytacje resortowi jest znany, i prowadzone są stosowne analizy. W najbliższym czasie będą przedstawione pewne propozycje związane ze zmianami w tym systemie, natomiast w przypadku tej ustawy jest to zapis, który - w naszej ocenie - musi pozostać. Kwestie szczegółowe omówiła dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury Renata Rychter.

Komisja Infrastruktury projekt przyjęła uwzględniając część zgłoszonych poprawek. Prawdopodobnie w dniu jutrzejszym - w trakcie obrad plenarnych - jest wysoce prawdopodobne, iż odbędzie się głosowanie nad procedowanym projektem. (jm)