Legislacja

Tachografy w starych pojazdach

17 października 2006

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, którego sentencja brzmi: przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie transportu drogowego muszą instalować tachografy w używanych pojazdach niezależnie od tego, czy ciężarówki te mają rejestrację stałą, czy czasową. Wg opinii Michała Folcholca asystenta sędziego NSA - sąd, wydając orzeczenie, uznał, że zawodowi kierowcy powinni być kontrolowani bez względu na rodzaj rejestracji ciężarówki. Oznacza to, że tachograf powinien być zainstalowany w każdej. Jego brak uniemożliwia bowiem sprawdzenie, ile czasu kierowca spędził za kierownicą, czy przekraczał dopuszczalną prędkość itd. Dlatego po to, by właściwe organy mogły kontrolować uczestników ruchu drogowego, powinno być obojętne, czy ciężarówka jest zarejestrowana na czas określony, czy bezterminowo. Skoro w praktyce zdarza się, że samochody rejestrowane na czas określony są używane przez przedsiębiorców, to trzeba przyjąć, że potencjalnie stwarzają one takie samo zagrożenie jak zarejestrowane na czas nieokreślony i dlatego powinny mieć – co do zasady – tachografy. Jeśli zaś chodzi o zbieranie materiału dowodowego i wyjaśnienie wszystkich istotnych wątpliwości natury faktycznej, to taki obowiązek mają organy administracji publicznej, a nie sądy administracyjne. Dlatego w tej konkretnej sprawie NSA utrzymał w mocy wyrok kasacyjny, wydany przez WSA w Warszawie. Nie zmienia to jednak zasady związanej z koniecznością instalowania tachografów we wszystkich ciężarówkach.