Trwa 82. posiedzenie Sejmu RP VIII kadencji (zaplanowane na 12, 13 i 14 czerwca 2019 r.). W porządku obrad dnia pierwszego przewidziano sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, oświadczenia wygłosili przedstawiciele klubów poselskich. Sprawozdawcą jest poseł Jerzy Polaczek.
Jak zapisano - rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej a dotyczy implementacji dyrektywy 2014/47/UE co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenia emisji zanieczyszczeń przez podniesienie poziomu zdatności do ruchu pojazdów użytkowych w całym okresie ich użytkowania. Projekt wpłynął do Sejmu 7 maja br. (druk nr 3456). W dniu 15 maja skierowany został do I czytania w Komisji Infrastruktury. Odbyło się ono 11 czerwca br. 12 br. na posiedzeniu Sejmu poseł Jerzy Polaczek przedstawił Sprawozdanie Komisji (druk nr 3509), tego samego dnia miało miejsce II czytanie i niezwłocznie przystąpiono do III czytania.
Projekt ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/47/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowanych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.4.2014, z późn. zm.). Jak to zostało zapisane w uzasadnieniu - przedmiotem regulacji dyrektywy 2014/47/UE jest drogowa kontrola techniczna pojazdów wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób, tj.: pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierownicą, pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t., przyczep o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. oraz ciągników kołowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h, wykonujących zarobkowy transport drogowy rzeczy. Zaproponowane przepisy regulują w szczególności system drogowych kontroli technicznych, procedury kontrolne oraz współprace i wymianę informacji między państwami UE, dotyczących stwierdzenia w pojeździe poważnych lub niebezpiecznych usterek. – Przedmiotowy projekt zapewni zwiększenie bezpieczeństwa drogowego oraz przyczyni się do utrzymania pojazdów w bezpiecznym i akceptowanym z punktu widzenia ochrony środowiska stanie w trakcie ich użytkowania. Drogowe kontrole techniczne są kluczowym elementem niezbędnym do osiągnięcia trwałego wysokiego poziomu zdatności do ruchu pojazdów użytkowych, w całym okresie ich użytkowania. Kontrole przyczynią się również do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z pojazdów oraz do zapobiegania nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym związanej z różnymi poziomami kontroli stosowanymi przez poszczególne państwa – podkreślono.
W trakcie II. czytania Rafał Weber, wiceminister infrastruktury dziękując za pozytywne stanowiska wszystkich klubów poselskich, podkreślił, iż nie zostały zgłoszone jakiekolwiek poprawki do projektu powiedział: - Projekt ustawy jest przygotowany w bardzo dobry sposób i nie wymaga - zdaniem państwa parlamentarzystów - takowych poprawek.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. (jm)