News tygodnia

Zrób przegląd przed zimą

31 grudnia 2006

Do zrobienia przeglądu przed zimą namawia kierowców Akademia Bezpiecznego Samochodu. W tym roku zima daje kierowcom drugą szansę. Chwilowe ocieplenie to znakomita okazja do tego, aby dokładnie przeglądnąć samochód i usunąć wszystkie te usterki, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i mobilność samochodu. O bezpieczeństwie jazdy decydują wszystkie te podzespoły, które mają wpływ na prowadzenie samochodu oraz na komunikację pomiędzy samochodem, kierowcą i współużytkownikami drogi. O mobilność dbają te elementy, dzięki którym możliwy jest poranny rozruch i kontynuacja jazdy bez niespodzianek. Wśród najbardziej newralgicznych punktów, które decydują o tym, czy nasz samochód jest dobrze przygotowany do zimy – eksperci wymieniają: opony, układ hamulcowy, zawieszenie, amortyzatory, oświetlenie, ogrzewanie/wentylację, akumulator. Wśród innych czynników wpływających na bezpieczeństwo jazdy istotne są: dobre świece (zapłonowe lub żarowe - w dieslach), dobra jakość przewodów zapłonowych (w silnikach iskrowych), prawidłowy luz zaworowy, sprawny rozrusznik, sprawny układ zasilania paliwem oraz olej silnikowy, którego jakość powinna minimalizować opory rozruchu zimnego silnika.

Opony to oczywiście podstawa. Jak co roku w większości magazynów branżowych promowane jest ogumienie zimowe. Problem polega na tym, że w praktyce wielu kierowców nie stać na... żadne ogumienie i sezon zimowy rozpoczynają na oponach zupełnie łysych. Trzeba jednak powiedzieć jasno, że względy finansowe nie mogą być tutaj żadnym wytłumaczeniem. Łyse opony to zagrożenie zdrowia i życia nie tylko dla kierowcy i jego pasażerów, ale także dla innych użytkowników drogi, którzy mają pełne prawo żądać, aby samochody w takim stanie były wyłączone z ruchu. Pojawia się w tym miejscu inne pytanie – jeśli ktoś musi oszczędzać na oponach, powinien wziąć to pod uwagę w chwili zakupu samochodu i wybrać taki model, który wymaga mniejszej średnicy opon, tzn. tańszych. Osoby, które dysponują odpowiednią gotówką i swobodnie wybierają wśród opon zimowych powinny pamiętać o jednej zasadzie – zimą sprawdzają się lepiej opony węższe – nie warto inwestować w super szerokie “zimówki”, nawet jeśli przemawiają za tym względy estetyczne. Doskonałym przykładem mogą być tutaj samochody rajdowe w zimowej specyfikacji – żaden kierowca na śnieg i lód nie zakłada przesadnie szerokich opon. Oczywiście – w warunkach drogowych, gdzie nawierzchnie są odśnieżane można pozwolić sobie na pewien kompromis, ale optymalnym wyjściem wydaje się po prostu drugi komplet felg – najlepiej stalowych i starannie dobrane ogumienie.