12 stycznia 2024 r. (piątek/godz. 11.00) - po przesunięciu terminu - kontynuujemy rozmowę o kwestii przerywania egzaminu państwowego w sytuacji zagrożenia w ruchu drogowym. Spotkanie zatytułowaliśmy: „Zagrożenie = przerwanie egzaminu. Egzamin po 1 stycznia 2024 r. cz. 2”. Podstawą będzie obowiązujące od 1 stycznia rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (publikacja: 2023.2659 [kliknij]).
Prowadząca Jolanta Michasiewicz, redaktor naczelna PRAWA DROGOWEGO @ NEWS do rozmowy zaprosiła:
* Marcina KIWITA, egzaminatora, kierownika Działu Egzaminatorów, Egzaminatora Nadzorującego WORD Olsztyn oraz
* Wojciecha PASIECZNEGO, eksperta ds., brd, biegłego sądowego ds. rekonstrukcji wypadków drogowych, wykładowcę przedmiotu wypadki drogowe na Podyplomowych Studiach Psychologia Transportu a Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, b. radcę, mł. inspektora w Wydziale ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
Z dniem 1 stycznia nadchodzącego roku, jeżeli zdający egzamin na prawo jazdy popełni błąd wymieniony w tabeli błędów opublikowanej w załączniku nr 1 rozporządzenia egzaminator może przerwać ten egzamin. Przypomnijmy - do 31 grudnia 2023 r. w tej samej sytuacji egzaminator obowiązkowo musiał przerwać egzamin. Przerwie egzamin, jeżeli oceni, że dopuszczenie się błędu z przywołanej tabeli błędów zagrażało bezpieczeństwu życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Jeżeli nie zagrażało zdający ma tylko błąd przy wykonywanym zadaniu. Przywołajmy obowiązujący zapis art. 52 ust. 2 Ustawy o kierujących pojazdami: „Część praktyczna egzaminu może zostać zakończona przed wykonaniem wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań jedynie w przypadku, gdy zachowanie osoby zdającej zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego”. Przed zaproszonymi do DYSKUSJI ekspertami postawimy niezwykle ważną kwestię - Kiedy następuje zagrożenie skutkujące przerwaniem egzaminu?!
Rozpocznijmy fragmentem wypowiedzi M. Kiwita [kliknij]: „Najwięcej dyskusji w środowisku egzaminatorów wzbudziła jednak zmiana, która spowoduje odejście od pewnego automatyzmu w podejmowaniu decyzji o przerwaniu części praktycznej egzaminu realizowanej w ruchu drogowym, implikując konieczność każdorazowej oceny czy zachowanie osoby egzaminowanej zagrażało bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego, równocześnie czyniąc ten element głównym wyznacznikiem (stosownie zresztą do dyspozycji ustawowej) możliwości zakończenia egzaminu przed wykonaniem wszystkich przewidzianych programem egzaminacyjnym zadań - Tabela nr 9, załącznika nr 1 do rozporządzenia - „Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego (dotychczas: tab. nr 1, zał. nr 2 - „Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego”). Powyższe stanowi niewątpliwie z jednej strony krok w kierunku profesjonalizacji zawodu egzaminatora (dokona on oceny przez pryzmat konkretnej sytuacji w ruchu drogowym, bazując przy tym na swojej wiedzy i doświadczeniu), z drugiej zaś daje podstawy do rzetelniejszej oceny wiedzy i umiejętności kandydata na kierowcę (popełnienie błędu z dotychczas obowiązującej tab. nr 1 nie zawsze wiązało się ze stworzeniem bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia uczestnika ruchu drogowego).”. I jeszcze cytat z wypowiedzi Tomasza Dziuganowskiego, prezesa Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów [kliknij]: „Jakie będzie poczucie bezpieczeństwa egzaminatora w stanie prawnym od 1 stycznia 2024 roku, jeśli np.: osoba egzaminowana przejedzie przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, gdy sygnalizator będzie nadawać w danej chwili czerwony sygnał świetlny lub gdy na znaku STOP zdający egzamin nie zatrzymując się, przejedzie skrzyżowanie bez upewniania się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem? Czy egzaminator jako uczestnik ruchu ma czuć się wówczas bezpiecznie, czy zdąży zahamować, aby uniknąć kolizji lub wypadku?”