Przegląd prasy

Hulajnogą (monopattini elettrici) we Włoszech (2020)

21 września 2020

Hulajnogą (monopattini elettrici) we Włoszech (2020)
GPOne.com – „Monopattini elettrici e Codice della Strada 2020: la guida definitiva” [kliknij]

Pytanie Czytelnika: Dzień dobry, mam pytanie, czy można podróżować kamperem po Unii Europejskiej z hulajnogą elektryczną? I jakie jest prawo związane z poruszaniem się hulajnogą po Włoszech? Z góry dziękuję. Artur S.

Odpowiedź: Szanowny Czytelniku, od stycznia 2020 r. we Włoszech obowiązuje nowelizacja tamtejszego kodeksu drogowego (Codice della Strada lagge del 27 dicembre 2019, n. 160, all’articolo 1, comma 75), według której hulajnogi elektryczne (monopattini elettrici) są traktowane jak rowery. Tak więc pamiętać należy, iż hulajnoga ma mieć ograniczoną moc – maksymalnie dopuszczona to 5 kW lub 500 W. W przypadku używania urządzeń o innych parametrach – przewidziano wysokie mandaty np. od 200 do 800 euro, a także zajęcie pojazdu. Natomiast maksymalnie dopuszczalna prędkość to 20 km/godz. Kierujący hulajnogą elektryczną musi mieć nie mniej niż 14 lat. Jechać można po trasach rowerowych oraz drogach, gdzie dozwolony jest ruch rowerowy. Poza miastem drogami z ruchem do 50 km/godz. Oczywistym, iż nie można poruszać się tam, gdzie znaki tego zakazują (zakaz jazdy rowerem). Pamiętać należy, iż ruch hulajnóg elektrycznych nie jest dopuszczalny po chodnikach, z wyłączeniami - wówczas maksymalna prędkość to 6 km/godz. Tymczasem nie jest obowiązkowa jazda w kasku (obowiązek istnieje tylko dla użytkowników powyżej 18. roku życia). W godzinach słabej widoczności kierowca hulajnogi powinien mieć kamizelkę odblaskową. Sam pojazd musi być wyposażony w oświetlenie (światła przednie i tylne). Zakazane jest przewożenie hulajnogą innych osób lub rzeczy. Kierownicę należy zawsze trzymać obiema rękami. Poza sytuacją, gdy odrywamy rękę dla zasygnalizowania zaplanowanego manewru np. skrętu. Równie wysokie mandaty stosowane są wobec kierowców telefonujących podczas jazdy. Zabronione jest: przewóz ludzi, przedmiotów, zwierząt, holowanie.

Należy także pamiętać i przestrzegać lokalnych przepisów, które mogą obowiązywać w poszczególnych miastach. Włosi aktywnie walczą z plagą złego parkowania, czy porzucania hulajnóg i wynikających z tej sytuacji niebezpieczeństw dla innych użytkowników ruchu drogowego. Np. w Weronie strażnicy miejscy konfiskują te pojazdy z chodników, przejść dla pieszych, okolic przystanków autobusowych. Generalnie powołanymi do ścigania użytkowników hulajnóg elektrycznych powołani są: policja, karabinierzy, Guardia di Finanza lub straż miejska. (red.)