Przegląd prasy

Inteligentne znaki drogowe: projekt INZNAK

16 grudnia 2021

Inteligentne znaki drogowe: projekt INZNAK
„Projekt INZNAK: opracowanie inteligentnych znaków drogowych” (Prezentacja - Kongres Drogowy) [kliknij] (fot. screen)

Trwają prace nad systemem inteligentnych znaków drogowych - jak to piszą komentatorzy - do adaptacyjnej regulacji ruchu drogowego INZNAK. Projekt jest realizowany przez naukowców z Katedry Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej. Ostatnim działaniem było spotkanie informacyjno-wdrożeniowe w trakcie którego prezentowano dotychczasowe efekty prac. Zaproszono przedstawicieli samorządów i krajowych spółek drogowych oraz firm potencjalnie zainteresowanych wsparciem przy wdrażaniu projektu na polskich drogach.

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa przemieszczania się po drogach publicznych poprzez opracowanie koncepcyjne, budowę i badania testowe nowego rodzaju inteligentnych znaków drogowych, które umożliwią zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom na drogach szybkiego ruchu.

Zaawansowanie prac nad projektem relacjonował kierownik Katedry Systemów Multimedialnych PG (WETI) i współautor projektu INZNAK prof. Andrzej Czyżewski. - Projekt obejmował opracowanie znaków drogowych: stojących, wiszących i mobilnych, które wyświetlają, aktualizowaną w czasie rzeczywistym i określaną samoczynnie, zalecaną prędkość jazdy. Jest to możliwe dzięki temu, że wbudowany w znaki moduł elektroniczny umożliwia wielomodalny pomiar warunków ruchu: wizyjny i akustyczny, a także bieżącą analizę warunków meterologicznych na drodze. Realizacja projektu jest już za nami, system przeszedł pomyślnie testy i możemy teraz realnie myśleć o wdrożeniu go na rynek - informował prof. Czyżewski.

Uczestnicy spotkania zostali zapoznani z głównymi funkcjonalnościami systemu INZNAK oraz potencjalnymi możliwościami, jakie dałoby wdrożenie wynalazku do użytku w masowym zakresie na polskich drogach. Oceniono, iż wdrożenie projektu INZNAK ma duże szanse powodzenia, a co dalej idzie na znaczą poprawę bezpieczeństwa przemieszczania się po drogach publicznych, zwłaszcza drogach szybkiego ruchu przy złych warunkach atmosferycznych oraz niedostatecznej widoczności. Dzięki możliwości dopasowania zalecanej prędkości do jazdy może pomóc w zapobieganiu kolizjom np. najechaniu na tym poprzedzającego pojazdu.

W roku 2022 inteligentne znaki drogowe autorstwa naukowców Politechniki Gdańskiej mają być testowane na pomorskim odcinku autostrady A1. (jm)