Przegląd prasy

Jan Szumiał: Karta ratownicza pojazdu = życie ludzkie

28 lutego 2014

3b36f4af4b2e404726de7834e8d59984b3fec01dRys. 1

d4230fbc0486efd08c68847d284d0104316ee49fRys. 2

(Fot.: PD@N 485-34-35jsz)

Nowej generacji pojazdy są konstruowane i budowane z uwzględnieniem kontrolowanej strefy zgniotu w trakcie kolizji z przeszkodą. Ma ona na celu zmniejszenie sił działających na poszczególne elementy pojazdu, głównie kabiny podczas zgniatania się karoserii w wyniku zderzenia. Przyczynia się to do poprawy bezpieczeństwa i zminimalizowania obrażeń osób podróżujących pojazdem w razie wypadku drogowego. Powstaje ochrona przed zgnieceniem zasadniczej części pojazdu.

Strefą zgniotu objęty jest głównie przód i tył pojazdu, przed i za kabiną pasażerską, tak aby ona sama miała podwyższoną wytrzymałość na zgniatanie podczas czołowego zderzenia lub najechania na tył pojazdu. Ważne jest też, żeby podczas odkształcania się karoserii nie wchodziły do kabiny elementy znajdujące się w strefie zgniotu tj.: układ kierowniczy, silnik, skrzynia biegów, pedały. Za mała strefa zgniotu nie zmniejszy w wystarczającym stopniu energii, doprowadzając do gięcia się kabiny po jej przejściu. Za silna strefa zgniotu doprowadzi do zgniatania kabiny zanim rozpocznie się miażdżenie przodu lub tyłu pojazdu. W samochodach z silnikiem wbudowanym z przodu montuje się ukośną płytę o zwiększonej wytrzymałości między komorą silnika a kabiną, powodującą wsunięcie silnika pod podłogę, chroniąc w ten sposób nogi kierowcy i pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Karoserie samochodów mają wzmocnienia różnie umiejscowione zależnie od modelu. Każdy pojazd jest inaczej skonstruowany.

Stanowi to wielkie wyzwanie dla służb ratowniczych podczas akcji związanych z wypadkiem drogowym. Na polskich drogach prowadzonych jest tysiące takich akcji. Ważny jest czas. Konstrukcja, wzmocnienia i systemy bezpieczeństwa różnią się. Są umieszczane w innych miejscach w zależności od projektu. Występuje wiele rozwiązań. Nożyce napotykając na takie elementy pękają. Odnalezienie akumulatora, aby go odłączyć, celem zapobieżenia zwarcia instalacji elektrycznej też nie jest prostą sprawą. Aby ułatwić i przyśpieszyć wydostanie uczestników wypadku z wnętrza rozbitego pojazdu opracowano europejski system “karta ratownicza pojazdu”. W sytuacji gdy ważna jest każda sekunda, karta ratownicza może uratować życie. Pozornie zwykła kartka papieru znajdująca się we wnętrzu pojazdu może skrócić czas akcji nawet o 30%, o 6 do 9 minut, często decydujących o czyimś życiu.

Karta ratownicza (rescue sweet) - jest to instrukcja przedstawiająca schemat pojazdu z wyszczególnionymi i zaznaczonymi miejscami wzmocnień karoserii, poduszek powietrznych i gazowych napinaczy pasów bezpieczeństwa z uwzględnieniem modelu i typu pojazdu.

Do akcji tej włączyły się między innymi: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Luksemburg. Akcję patronatem objęłaFIA Foundationfor the Automobile and Society. Informację ze schematem pojazdu zapisaną na karcie formatu A-4 umieszcza się w przysłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy (rys. 1). Natomiast, aby służby ratownicze wiedziały że w samochodzie znajduje się taka karta, po wewnętrznej stronie na szybie w lewym dolnym rogu umieszcza się nalepkę informującą (rys. 2).

W jaki sposób można uzyskać kartę ratowniczą pojazdu? Jest kilka możliwości. Do nowo zakupionych samochodów można uzyskać ją w salonach sprzedaży. Do używanych, w punktach wydawania kart rozmieszczonych w poszczególnych regionach Polski. Informację o ich lokalizacji można odnaleźć w Internecie.

Akcję na terenie Polski prowadzą: Związek Dealerów Samochodów i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Punkt taki utworzyć, jednocześnie zostając uczestnikiem akcji możekażdy profesjonalny podmiot sprzedający i serwisujący pojazdy.

 

 

Zadbaj o swoje życie i życie pasażerów powierzonych twojej opiece.

 

33fe7b62bd62c8a1ad4c8583c3529f722551c78c

Jan Szumiał, Praska Auto Szkoła Warszawa(Fot.: PD@N 480-1-68jm)