20 maja br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Posiedzenie poświęcone było omówieniu spraw różnych oraz projektów, wśród nich kwestie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania znaków drogowych. Zaprezentowane zostało stanowisko Ministerstwa Infrastruktury.
Posiedzenie KWRIST. 20 maja br. odbyło się – kolejne majowe - posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRIST). Posiedzenie poświęcone było omówieniu tzw. spraw różnych oraz projektów. Związek Powiatów Polskich (ZPP) wnioskował o rozpatrzenie kwestii przeprowadzania przez organy zarządzające ruchem kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na progach jemu podległych – z częstotliwością raz na sześć miesięcy. Zgodnie z § 12 ust. 5: Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 3, organ zarządzający ruchem przeprowadza co najmniej raz na 6 miesięcy kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem – Dz. U. 2003, nr 177, poz. 1729 (tekst pierwotny), Dz. U. 2017, poz. 784 (tekst jednolity).
ZPP wnioskował o urealnienie częstotliwości wykonywanych kontroli. Uzasadniając liczbą kilometrów dróg, jaką mają w zakresie swojej właściwości organy zarządzające ruchem (przeciętnie 1000 kilometrów dróg) proponowały zmianę częstotliwości kontroli na jedną w roku albo wzmocnienie finansowe organów zarządzających ruchem na drogach.
Stanowisko resortu transportu. Jak się dowiadujemy: - Resort infrastruktury w pisemnej odpowiedzi (podtrzymanej w toku dyskusji na posiedzeniu) stwierdził, że rozporządzenie obowiązuje już 17 lat, stąd też nie za bardzo jest o czym dyskutować, a wzmocnienie finansowe powinno nastąpić z… budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Na argument z analogii do przeglądów technicznych dróg dyr. Aldona Wieczorek z Departamentu Transportu Drogowego stwierdziła, że… oznakowanie degraduje się szybciej niż droga (sic!). Dopiero w toku dyskusji dodała, że chodzi o oznakowanie poziome, na co Współprzewodniczący Zespołu, Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa wręcz z automatu odpowiedział: oznakowanie poziome jest odmalowywane dwa razy w roku. Ostatecznie dyskusja ma się toczyć poza Zespołem, a Zespół ma być poinformowany o jej wynikach - przy czym jak na razie wyzwaniem jest zmotywowanie resortu infrastruktury do podjęcia jakiejkolwiek dyskusji. (jm)