Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego – „Sezonowa wymiana opon dozwolona w trakcie pandemii koronawirusa” [kliknij]
Wymiana opon zimowych na letnie powoli stała się czynnością niezbędną. Niezbędną w aurze, która staje się coraz piękniejsza, ale równocześnie trudno, bo przecież od wielu dni żyjemy w czasach pandemii koronawirusa. A jednak resort zdrowia rozważył zagrożenia wynikające z epidemii i bezpieczeństwo w ruchu drogowym – wydał zgodę.
Ministerstwo Zdrowia oficjalnie wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie. Janusz Cieszyński, podsekretarz stanu w ministerstwie zdrowia w piśmie zaadresowanym do Piotra Sarneckiego, dyrektora generalnego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego napisał: - Opony oraz ich stan stanowią istotny czynnik wpływający na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W takim razie należy stwierdzić, że w przypadku osoby, która wykorzystuje samochód do poruszania się, w celach o których mowa w par. 5 ww. rozporządzenia [rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii - przypis redakcji], wymiana opon będzie stanowić zaspokojenie niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego (par. 5 pkt 2), gdyż od tej wymiany może zależeć bezpieczeństwo przemieszczającego się samochodem i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku natomiast osób, które wykorzystują samochód do wykonywania czynności zawodowych dodatkowo spełniony będzie warunek, o którym mowa w par. 5 pkt 1. Tu jednak wiceminister wskazał na jedno zastrzeżenie: - Ww. czynności nie wolno dokonywać podczas kwarantanny. W tym okresie należy bezwzględnie pozostać w domu lub w innym miejscu pobytu. W przypadku bowiem naruszenia obowiązkowej kwarantanny andat wystawia Policja nie za wymianę opon, ale za naruszenie warunków kwarantanny.
W sprawie interweniowaly związki przemysłu oponiarskiego, przemysłu motoryzacyjnego oraz dealerów samochodów. Przypomnijmy osoby podejmujące wymianę ogumienia były karane mandatami. Dziś czynność jest legalna. Oponiarze apelują nie spieszmy się z wymianą jeżeli pojazdu tymczasem nie używacie. Zakłady dokonujące wymiany zostały zobowiązane do przestrzegania określonych procedur bezpieczeństwa.
Jeżeli wymiana opon nie jest zaspokojeniem niezbędnych potrzeb – POZOSTAŃMY W DOMU! (jm)
PRZEWODNIK DLA SERWISÓW SAMOCHODOWYCH WS. KORONAWIRUSA COVID-19*)
Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa i bezpieczna obsługa pojazdów
1. Przestrzegaj aktualnych przepisów i zaleceń rządowych w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.
2. Wyposaż serwis w żele antybakteryjne, maseczki lub przyłbice przeźroczyste i gumowe rękawiczki dla pracowników oraz przeszkol ich i zobowiąż do ich używania. Dotyczy to zarówno pracowników recepcji jak i pracowników w hali napraw.
3. Praca na hali napraw oraz przebywanie pracowników np. w pomieszczeniach socjalnych musi być tak zorganizowana by pracownicy zachowywali odstępy od siebie min. 1,5 metra albo korzystali z pomieszczeń pojedynczo.
4. Oddziel stanowisko recepcyjne od poczekalni przeźroczystą przegrodą.
5. Żele antybakteryjne oraz rękawiczki (np. foliowe typu zrywki) muszą być dostępne w widocznym miejscu także dla klientów.
6. Ilość klientów w poczekalni w jednym czasie nie może być większa niż 3-krotność czynnych stanowisk kasowych, np. jeśli kasa jest jedna to może być tylko 3 klientów.
7. Klienci w poczekalni muszą siedzieć minimum 1,5 metra od siebie.
8. Jeśli klientów będzie więcej wydziel miejsce do czekania przed budynkiem w bezpiecznym miejscu wyznaczeniem bezpiecznego dystansu 2 metrów np. taśmą w paski.
9. Po przyjeździe klienta obsługa samochodu powinna przebiegać bez kontaktu dotykowego z nim i poza kabiną jego samochodu (zalecane rozwiązanie to wjazd klienta na stanowisko naprawcze pod kierunkiem pracownika i wyjście klienta do poczekalni).
10. Jeśli zakres prac wymaga wejścia do kabiny samochodu klienta należy zapytać go o zgodę. Po wyjściu z kabiny wszystkie powierzchnie dotykane przez pracownika muszą być wyczyszczone płynem do dezynfekcji powierzchni, który nie uszkodzi materiałów wnętrza pojazdu (np. kierownica, gałka zmiany biegów, panel sterujący, klapka bezpieczników/wejścia OBD, przełączniki).
11. Jeśli jest konieczny podpis klienta na zleceniu papierowym musi być wykonany długopisem klienta albo długopisem, który po użyciu będzie zdezynfekowany płynem do dezynfekcji powierzchni opartym na alkoholu 60-70%.
12. Należy zrezygnować z zabierania w depozyt od klienta kluczyków i dowodu rejestracyjnego pojazdu, chyba, że jest to konieczne do wykonania jazd testowych po naprawie. W takiej sytuacji kluczyki wraz z dowodem rejestracyjnym należy umieścić w jednorazowym woreczku, który musi być wyrzucony do śmieci po użyciu.
13. Zalecane jest przyjmowanie płatności wyłącznie kartą. Po każdym użyciu czytnika kart przez klienta serwisu lub podstawki do wydawania reszty pracownik ma obowiązek je zdezynfekować płynem do dezynfekcji powierzchni na bazie alkoholu min 60-70%.
14. Wszystkie klamki do drzwi wejściowych, drzwi oddzielających poczekalnię dla klientów, drzwi od pokoju socjalnego i toalet muszą być dezynfekowane min. 1 raz w ciągu dnia.
15. W miarę możliwości dezynfekuj pomieszczenia na noc lampą UV typu C przez min. 8 godzin, za wyjątkiem pomieszczeń, gdzie są opony – promienie UV niszczę gumę. Ozonowanie nie jest skuteczne wobec wirusów. Ozon niszczy opony i gumowe części.
*) 15. wytycznych dla serwisów ws. Koronawirusa Covid-19 zostało przygotowanych przez ekspertów Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Jest to oficjalny dokument PZPO.