W minioną sobotę odbyło się uroczyste otwarcie tunelu drogowego na tzw. Zakopiance, czyli trasie łączącej Kraków z Zakopanem, wydrążony pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu. To ponad 2 km obiekt inżynierski, który powstał między Naprawą a Skomielną Białą, w ramach budowy S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój. To rozwiązanie niezwykle ważne zarówno dla społeczności lokalnej jak i dla bezpieczeństwa ruchu turystycznego oraz dla wymiany towarowej odbywanej w ramach europejskiej sieci transportowej.
Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal. Tunel jest w pełni wyposażony w system wentylacji, monitoringu i komunikacji radiowej. Posiada także instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, jak również cały szereg zautomatyzowanych systemów mających zapewnić kierowcom zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort podróżowania. Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna. Co więcej, tunel posiada również podwójne zabezpieczenie zasilania, zarówno z zewnętrznych linii energetycznych, jaki i awaryjnych agregatów prądotwórczych. Oznacza to, że w przypadku braku zasilania z zewnątrz, dostawę energii zapewniają automatycznie załączające się agregaty prądotwórcze. Dodatkowo każde z tych źródeł zasilania zostało zdublowane.
W tunelu na Zakopiance będzie odcinkowy pomiar prędkości
Jak podaje GDDKiA - budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł. (jm)