Francuscy motocykliści przeprowadzili protest na ulicach kraju. Domagali się kontynuacji eksperymentu dopuszczającego jazdę pojazdem dwukołowym pomiędzy stojącymi lub wolno poruszającymi się samochodami i współdzielenie z nimi pasów ruchu. Uzasadniają, iż jest to ważne dla rozwiązania problemu zakorkowanych dróg. Ale czy taki sposób poruszania się jest bezpieczny?
Ostatniego dnia stycznia br. zakończono prowadzony od 2016 roku eksperyment. Francuzi testowali kwestię dopuszczalności przejazdu między dwoma samochodami (stojącymi lub wolno jadącymi) - o czym pisaliśmy [kliknij]. W określonych regionach dozwolono jazdę w sytuacji dużego natężenia powolnego ruchu (do 50 km/godz.), motocykliści mogli rozwijać prędkość nieznacznie różną od tej pojazdów i tylko między lewym skrajnym pasem a sąsiednim. Wyłączenie dotyczyło jazdy drogami jednojezdniowymi i w tunelach, a także trójkołowców i motocykli z wózkami bocznymi.
20. lutego około 15 tys. motocyklistów wyjechało na ulice kilku miast (Paryż, Lyon, Nicea itd.) w proteście przeciwko decyzji rządu. Protestujący domagają się legalizacji ruchu motocykli pomiędzy pojazdami - dziś ten manewr – zgodnie z kodeksem drogowym - jest zabroniony i karany grzywną w wysokości 135 euro oraz trzema tzw. punktami karnymi. Przynajmniej do czasu kolejnego testu w całym kraju motocykliści tak jak samochody mają trzymać się pasów ruchu. Trzeba powiedzieć, iż praktyka takiej jazdy nadal jest powszechna. Demonstracje zorganizowała federacja motocylistów FFMC (Fédération Française des Motards en Colère), którzy oceniają, iż eksperyment nie przyniósł jednoznacznych wyników i domagają się jego kontynuacji.
Rządowa organizacja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego powołuje się na raport Centrum Badań i Ekspertyz, z którego wynika, iż wskaźnik wypadowości „dwukołowych pojazdów silnikowych wzrósł o 12% na drogach, na których prowadzono eksperymenty z ruchem międzypasmowym, podczas gdy na pozostałych drogach w danych departamentach spadł o 10%. Wzrost ten ustabilizował się w ciągu lata.
Po protestach rząd poinformował, iż przepisy zostaną dopracowane, a eksperyment – w oparciu o nowe zasady - kontynuowany. Ma on się rozpocząć w czerwcu br. Do tego czasu i podczas trwania eksperymentu będzie prowadzona kampania informacyjna wyjaśniająca zasady jazdy. Nie została określona data zakończenia kolejnego doświadczenia na francuskich drogach. (jm)