Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców “Transport i Logistyka Polska” TLP)
(549-55 fot. J. Michasiewicz)
Na zlecenie i we współpracy ze Związkiem Pracodawców “Transport i Logistyka Polska” PWC przygotowało raport: “Rynek pracy kierowców w Polsce”. Udział sektora transportu w polskim PKB sięga 6,5% czyli ponad dwukrotnie więcej, niż całej produkcji rolnej. Za 41% całej nadwyżki handlu usługami z zagranicą odpowiada sektor transportu - czytamy w raporcie. Ekspert PwC prof. Witold Orłowski te sukcesy branży nazywa bezprecedensowymi na tle rynku europejskiego. Jednocześnie wskazuje na rolę najważniejszej bariery dalszego rozwoju, a to: rosnącego braku kierowców. Pogłębiający się deficyt kierowców prowadzić może do ograniczenia zdolności eksportowych polskich przedsiębiorców - ostrzega. - Pętla rozwojowa dławiąca polskich przewoźników drogowych może ciągnąć całą gospodarkę poniżej poziomu rozwoju gwarantującego skuteczny pościg za krajami Europy Zachodniej - podsumowuje.
Zaprezentowany raport kompleksowo ujmuje temat rynku pracy kierowców zawodowych. Wnioski płynące z raportu powinny stanowić podstawę do podejmowania działań prowadzących do zwiększenia liczby osób uzyskujących kwalifikacje kierowcy, zarówno w trakcie nauki w szkołach zawodowych, jak i poprzez rozwój odpowiednich kursów i szkoleń – ocenia dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych.
W Polsce nie są dostępne dane, umożliwiające precyzyjne określnie liczby aktywnych zawodowo kierowców pojazdów ciężarowych i pasażerskich. Na podstawie informacji o liczbie osób odbywających co roku szkolenia okresowe oraz uzyskujących kwalifikacje wstępne w raporcie TLP oszacowano, iż liczba kierowców wynosi ok. 600-650 tys. Tym samym około 20-procentowa skala niedoboru oznacza, że na rynku powinno być obecnie o ponad 100 tys. aktywnych kierowców zawodowych więcej. Dodatkowo, zebrane dane wskazują, że rocznie z zawodu odchodzi około 25 tys. osób, zaś liczba osób uzyskujących kwalifikację wstępną w tym samym okresie to około 35 tysięcy. Ta różnica nie pozwala na uzupełnienie istniejących niedoborów, nawet przy przyjęciu założenia spowolnienia tempa wzrostu branży w latach 2016-20125 do około 2,5-3% rocznie. Przy obecnej liczbie odejść z zawodu liczba osób uzyskujących każdego roku kwalifikację wstępną powinna wynosić około 60 tys.
W raporcie omówiono: przyczyny odejść kierowców z zawodu lub zmiany pracodawcy; bariery wejścia do zawodu; umiejętności młodych kierowców; dostępność i jakość oferowanych szkoleń i kursów zawodowych; przypływ kierowców zagranicznych na polski rynek; niedobór kierowców za granicą itd. Szczegółowo omówiono i pomieszczono:
1.Rozwój sektora przewozów drogowych w Polsce,
2.Przesłanki wskazujące na występowanie i wielkość niedobory na rynku pracy kierowców,
3.Skalę niedoboru kierowców i jej znaczenie gospodarcze,
4.Przyczyny dla których kierowcy zmieniają pracodawcę lub odchodzą z zawodu,
5.Bariery wejścia do zawodu kierowcy,
6.Umiejętności młodych kierowców a potrzeby rynku,
7.Dostępność i jakość oferowanych szkoleń i kursów zawodowych,
8.Kierowcy z zagranicy na polskim rynku i rynkach UE,
9.Problem niedoboru kierowców na innych rynkach europejskich,
10.Rekomendacje.
11.Załącznik statystyczny.
W sposób rzeczowy określono główne rekomendacje rozwiązywania problemu. Te zaadresowano do: administracji publicznej, przewoźników oraz ośrodków szkoleniowych. Przykładowe z nich to:
-zapewnienie absolwentom klas o profilu kierowca-mechanik dofinansowania do uzyskania pełnych uprawnień;
-rozważenie możliwości wprowadzenia i dofinansowania kształcenia w kierunku kierowca-mechanik w publicznych szkołach zawodowych dla dorosłych;
-promocji zawodu kierowcy, w tym wprowadzenia doradztwa zawodowego na poziomie szkoły podstawowej;
-wprowadzenia regulacji ułatwiających cudzoziemcom podjęcie oraz kontynuację pracy w zawodzie kierowcy;
-podjęcia na forum europejskim inicjatyw zmierzających do uelastycznienia czasu pracy kierowców;
-przeznaczenia środków na podniesienie jakości infrastruktury przydrożnej zwiększającej komfort i bezpieczeństwo pracy kierowcy;
-dostosowanie programów kursów na prawo jazdy, szkoleń okresowych i kwalifikacji wstępnej do wymogów rynku pracy;
-stabilizacja sytuacji prawnej pracowników wysoko mobilnych na poziomie Unii Europejskiej celem minimalizacji negatywnych dla branży skutków barier administracyjnych związanych z wprowadzeniem przepisów dotyczących krajowych płac minimalnych, a także objęcia kierowców międzynarodowych przepisami o delegowaniu pracowników.
Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS (www.prawodrogowe.pl ) zachęca do lektury wywiadu, którego udzielił nam Maciej Wroński, prezes TLP. Pytaliśmy o szczegóły dotyczące przygotowanych analiz, a przede wszystkim wniosków-rekomendacji dla administracji, przedsiębiorców oraz ośrodków szkolenia.
Poniżej fotoreportaż spotkania-prezentacji Raportu TLC.
(549-35-54 fot. J. Michasiewicz)