Przegląd prasy

Trwają prace nad tzw. ustawą czyszczącą – informował T. Piętka

8 grudnia 2016

8eb5fbcaf39b1c770e430457976f7357267e3a2a

Warszawa, 7 grudnia 2016 r.

12bd0bf136f8aa268e1deb9b3d5eb4fa263fd475

Jan Szumiał, prezes SOSK Warszawa oraz Krzysztof Bandos, prezes PFSSK

f65a4a29c42d7cb01205a0f9afe0fca52d21ec76

Wśród zaproszonych Rzecznik Instruktorów i Wykładowców, Tomasz Matuszewski

406c3a67d9e12de6c63c0285e1472f5088d7d095

Wicedyrektor Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy Maria Żółtowska-Wrona

c1375cb8e0da93656191eef4f21b81017cc86221

Andżelika Skowrońska, Wydział Kontroli OSK w Urzędzie m.st. Warszawa

4ad6ab0e750f10c5723c49749c6ec960349fbdc3

Drugi moduł szkolenia jest niezbędny – uważa Tomasz Matuszewski, Rzecznik Instruktorów i Wykładowców

7e3fbd20d7ff423cdd26f5cffc743d6aa1af1eaa

Przerwanie egzaminu jest olbrzymią traumą dla zdającego – przypomina Adam Klejna, WORD Warszawa

5b50eb75e8903d19487d5e3d494b98f01b1f492f

Zdającemu, ale też egzaminatorowi musi być łatwiej - mówił Tomasz Piętka

0e3aa4c290dc106f7b89bc0b052d4c337d99a2e4

Chciałbym, aby każdy egzamin trwał do końca – podsumował Krzysztof Bandos

a888daaa4829de498c83fd0bad2bafa529ecd9fa

5f72231d8a4ec386444df3941afd210173c18d1c

41e6665dbcbf10338bdab12a5fb3b3712d46bf70

4410e5a5ef1d3ea73a6970c167d5060753f23338

Naczelnik Wydziału Nadzoru Urzędu m.st. Warszawy Ewa Kowalewska oraz Mariusz Sztal, WORD Warszawa

e06b022503b442af9dd222df9a65469b133b04ae

f99c237a98a6993c9ca4a92db3d1f2703f722b92

Za mało organizowanych jest spotkań środowisk szkoleniowców i egzaminatorów – podsumował instruktor Sławomir Moszczyński

5debd76886e035aa1f8469e726dccb206feabf4a

Zarząd Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy oraz WORD Warszawa zorganizowały spotkanie warszawskiego środowiska szkoleniowego. Zatytułowano je: “Prawo jazdy 2017 – szkolenie – egzaminowanie – uzyskiwanie uprawnień”. Salę konferencyjną Urzędu Dzielnicowego Praga-Południe w Warszawie zapełnili licznie przybyli właściciele ośrodków szkolenia, instruktorzy. Powitała ich wicedyrektor Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy Maria Żółtowska-Wrona.

W imieniu organu nadzorującego osk, Andżelika Skowrońska, Wydział Kontroli OSK przy Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawa, informowała o kontrolach przeprowadzonych w roku 2016. Wskazywała na następujące najczęściej występujące braki odnotowywane w dokumentach pokontrolnych, a tu: konieczność informowania o wszelkich zachodzących w ośrodku zmianach; niewłaściwe oznacze pojazdu szkoleniowego (po zmianach obowiązujących od połowy roku); konieczność corocznych - terminowych badań pojazdów; właściwe wypełnienie nowego wzoru karty przeprowadzonych zajęć. Przypomniała także, iż do 31 stycznia należy przesłać do urzędu informacje do przeprowadzonych kursach, a do 7 stycznia o odbytych warsztatach doskonalenia zawodowego.

Zaproszony na spotkanie Rzecznik Instruktorów i Wykładowców, Tomasz Matuszewski mówił o przesłankach powołania instytucji Rzecznika, o jego pracy, w tym o dyżurach, o zgłaszanych problemach. Dla realizacji celu jakim jest poprawa bezpieczeństwa na drogach mamy wiele do zrobienia także w zakresie szkolenia, egzaminowania, ale także zmienić należy kontrole drogowe. Mówiąc o jakości szkolenia wskazał na skuteczność akredytacji osk. Zastanawiał się, czy nie powinna być ona obowiązkowa. W statystykach, jednak tych wskazujących niezdane egzaminy, Rzecznik widzi narzędzie do analizy błędów popełnianych w trakcie szkolenia i egzaminowania. To musi być system - podsumował. W bloku pytań podjęto temat upoważnienia osk do szkolenia osób już posiadających prawo jazdy. T. Matuszewski wyraził przekonanie, iż ten drugi moduł szkolenia jest niezbędny, instruktorami powinni tu być doświadczeni praktycy. Jaki miałby to być model szkolenia? Tego nie precyzował.

Adam Klejna z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, omówił obowiązujące od niemal miesiąca zmiany rozporządzenia ws. egzaminowania. Po pierwsze przypomniał, iż sytuacja ewentualnego przerwania egzaminu jest olbrzymią traumą dla zdającego. Po wtóre wskazał na interpretację przedstawioną przez resort infrastruktury. - Ona ucina wszelkie dyskusje. Nie została stworzona trzecia droga niezdanego egzaminu. I podsumował, iż zmiany niewiele wnoszą do istniejącego stanu i stosowanej dotąd praktyki egzaminacyjnej. Więcej - to właśnie doświadczenia regionu mazowieckiego były podstawą wniosku o wprowadzenie tych zmian. Kończąc A. Klejna apelował do instruktorów, aby rzetelnie informowali kandydatów na kierowców o przysługujących im prawach, a przede wszystkim sytuacji tzw. drugiej próby. Dodał także, iż zdający reprezentują żenujące przygotowanie do wykonania pierwszego elementu egzaminu - tzw. przygotowanie pojazdu do jazdy. To trzeba zmienić – mówił. Z kolei instruktorzy prosili, aby egzaminatorzy nie komentowali w trakcie jazdy egzaminacyjnej popełnianych błędów.

Najnowsze statystyki WORD Warszawa: zdawalność egzaminów kat. B w listopadzie 2016 - 34,61%, dla porównania w tym samym okresie ubiegłego roku wynosiła ona 32,88%. Niestety już statystyki obejmujące okres styczeń-listopad to 33,81% (rok 2016) i 34,97% (rok 2015).

Tomasz Piętka z Wydziału Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa omówił zmiany prawa jakie nastąpiły, ale też te planowane. Zmiany mają na celu doprowadzenie do sytuacji, gdy zarówno zdający egzamin, jak i egzaminator czują się dobrze. Trwają prace nad tzw. ustawą czyszczącą informował Piętka. Zmiany miałyby dotyczyć zarówno szkolenia, jak i egzaminowania. Będzie wiele zmian postulowanych przez praktyków. Zmiany wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wam ma być łatwiej prowadzić działalność szkoleniową – podsumowywał.

Krzysztof Bandos, prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, członek Zespołu doradczego do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy przy ministrze infrastruktury, szczegółowo omówił tryb i zakres prac Zespołu w tle wyników kontroli NIK. Analizowane, oceniane i dyskutowane będą sprawy w następujących obszarach: wychowanie komunikacyjne, działalność osk, nadzór; szkolenie i egzaminowania kandydatów na instruktorów, instruktorów techniki jazdy, egzaminatorów; kształceniei szkolenie kandydatów na kierowców; potrzeba utrzymania e-leraningu; uproszczenie instrukcji egzaminowania; szkolenie, ale też doszkalanie kierowców zawodowych; działalność ODTJ;Wiele mówił o nadzorze nad osk. Nazwał go formalnym i wskazał na niezbędność nadzoru merytorycznego, ale też metodycznego. – Będziemy rozważali jak wzmocnić nadzór – mówił. Przy okazji informacji o składzie Zespołu wskazał, iż 80% szkoleniowców pozostaje poza organizacjami, które mogłyby je reprezentować. Uważam, że potrzebny jest samorząd zawodowy. Podsumowując swoje wystąpienie powiedział: - Nie wiem kiedy zmiany wejdą w życie. Cieszy mnie jednak, że spotkania się odbywają regularnie, cyklicznie.

Postulowane i zgłoszone podczas spotkania zmiany prawa:

* umożliwienie ośrodkom szkolenia kierowców przeprowadzania szkoleń praktycznych (w ramach doszkolenia) osób posiadających prawo jazdy; tymi szkoleniami ODTJ-y nie są zainteresowane, choć właśnie na nie nałożono ten obowiązek;

* przeanalizowanie zasadności – na podstawie statystyk wypadkowości – przepisu dozwalającego posiadaczom prawa jazdy kat. B, automatycznych uprawnień do jazdy motocyklem;

* umożliwienie instruktorowi swobodnego doboru typu motocykla dostosowanego do umiejętności i odbywających się właśnie kolejnych etapów szkoleń kat. A;

* uproszczenie egzaminu praktycznego odbywanego na placu manewrowym;

* zwiększenie ilości godzin szkolenia w zakresie kat. AM.

Warszawa, 7 grudnia 2016 r.