Przegląd prasy

Scooter-sharing coraz bardziej popularny. Dlaczego bez prawa jazdy?

23 sierpnia 2017

Scooter-sharing coraz bardziej popularny. Dlaczego bez prawa jazdy?
Wypożyczalnie w ramach scooter-sharingu oferują małe i ekologiczne skutery o pojemności do 50 cm3, czyli takie, na których możemy jeździć bez prawa jazdy (Fot. Jolanta Michasiewicz)

Uruchamiane w to lato wypożyczalnie skuterów elektrycznych klasy do 50 cm3 spotkały się z dużym zainteresowaniem. Pierwsze wypożyczalnie działają. W Poznaniu w pierwszej wypożyczalni skuterów elektrycznych już po tygodniu działania zarejestrowano 3 tys. osób i postanowiono powiększyć liczbą oferowanych jednośladów nawet o drugie tyle, w przyszłym sezonie jeszcze więcej. Poszerzona też zostanie strefa odbioru pojazdów. Skuterem w Poznaniu można poruszać się po całym mieście. Gdy chcemy skorzystać z oferty to po pierwsze rejestrujemy się na stronie firmy udostępniającej pojazd. W wypadku Poznania na stronie www.blinkee.pl. Ściągamy stosowną aplikację (przy jej pomocy rezerwujemy i wyszukujemy miejsce parkowania pojazdu) i wpłacamy pewne środki (1 minuta jazdy kosztuje 69 gr lub 69 zł na dobę, na karcie kredytowej lub debetowej należy posiadać określoną kwotę depozytu 800-3000 zł, ta jest zablokowana na czas wypożyczenia pojazdu). Po zakończonej jeździe pozostawiamy pojazd w dowolnym miejscu w strefie zwrotu. Pojazd otrzymujemy z pełnym bakiem i zwracamy podobnie. Nie tak jak w sytuacji wypożyczenia roweru, gdy szukamy punktu wypożyczalni rowerów miejskich. System działający podobnie jak znany w Europie i Polsce system wynajmu rowerów Veturilo. W Warszawie wiosną rozpoczęła działalność wypożyczalnia elektrycznych skuterów. Tu także szybko stały się bardzo popularne. Działa też wypożyczająca np. kultowe Vespy (przerobione na elektryczne). Przewiduje się wprowadzenie do wypożyczalni skuterów dla osób niepełnosprawnych. Wypożyczalnię uruchomiono tez w Trójmieście.

Nasza wątpliwość. Wypożyczający reklamują: jazda wypożyczonym skuterem to wygoda i oszczędność, nie płacisz za parkometry, omijasz korki, oddajesz gdzie chcesz i to jazda bez prawka! Jeśli jesteś urodzony/na przed 19 stycznia 1995 r. do jazdy wystarczy Ci ważny dowód osobisty. I właśnie co do tego ostatniego fragmentu reklamy mamy poważną wątpliwość. Dla wypożyczającego jest na stronie wypożyczenia krótka informacja, a tu: jak działają światła i kierunkowskazy, jak skuter stawia się na stopce, jak przygotować pojazd do jazdy, jakie są warunki z pasażerem. Odblokowujemy pojazd w aplikacji, otwieramy schowek, zakładamy kask. Na przygotowanie do jazdy mamy 2 darmowe minuty. Po tym czasie skuter jest aktywny i gotowy do jazdy. Dodajemy gazu i jedziemy. U celu podróży skuter parujemy, chowamy kask, zamykamy użytkowanie pojazdu w aplikacji. Maksymalnie proste, ale pozostaje sprawa uprawnień do jazdy w ruchu drogowym. Mała dygresja, oczywiście przy wypożyczeniu pojazdów o większej pojemności potrzebne prawo jazdy kat. A. Pojazdy są objęte 24-godzinnym ubezpieczeniem assistance. W wypożyczalni „Jeden ślad” zapytaliśmy czy w jakimkolwiek zakresie sprawdzana jest znajomość zasad ruchu drogowego kierujących skuterami. Odpowiedź rutynowa, iż osoby urodzone po 19 stycznia 1995 r. potrzebują prawa jazdy, aby wypożyczyć skuter, co też daje pewność, że osoby te są gotowe do jazdy w ruchu drogowym. Pozostałe osoby mogą korzystać ze skuterów na podstawie dowodu osobistego. - W przypadku osób, które poruszają się skuterami na podstawie dowodu osobistego nie mamy pewności. Jednak byłoby to mało odpowiedzialne, aby ktoś zdecydował się na korzystanie ze skuterów nie znając zasad ruchu drogowego. Do tej pory szczęśliwie nie zdarzył się żaden wypadek. Działamy od początku maja. Głównymi klientami są osoby szukające alternatywy dla komunikacji miejskiej. Pełen przekrój wiekowy, zarówno osoby młode, jak i starsi. Skuter jest w pełni ubezpieczony (OC, AC, NNW). W przypadku wypadku spowodowanego z winy kierującego skuterem i szkody wymagającej naprawy skutera do 500 zł koszt ponoszony przez kierującego to 100 zł plus opłata wg cennika producenta za części do naprawy. Natomiast jeżeli koszt naprawy szkody jest wyższy niż 500 zł, koszt ponoszony przez kierującego to 500 zł plus opłata wg cennika producenta za części do naprawy - informowała nas Karolina z błyskawicznie reagującego działu obsługi klienta.

Zastanówmy się czy obowiązujące przepisy nie powinny być zaostrzone wobec potencjalnej masowości jazdy skuterami? Scooter-sharing to ekologiczne rozwiązanie, na całym świecie znajdujące wielu zwolenników, ale czy bezpieczne dla uczestników ruchu drogowego? (jm)