Wiedeń zmienia przepisy dotyczące korzystania z hulajnóg elektrycznych. Bardziej rygorystyczne uregulowania weszły w życie 19 maja. Obejmują one stałe miejsca do parkowania pojazdów, zakaz parkowania na chodnikach, strefy ograniczonego ruchu lub zmniejszoną prędkość w miejscach o dużym natężeniu ruchu.
W ostatnim czasie coraz więcej europejskich miast zaostrza przepisy dotyczące korzystania z hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej. Austriacka stolica wypracowała również nowe, bardziej rygorystyczne rozwiązania, a zaczną one obowiązywać od 19 maja br. - Chcemy jak najszybciej położyć kres chaosowi związanemu z hulajnogami elektrycznymi na chodnikach! Dlatego jest dla nas jasne, że interweniujemy teraz, aby położyć kres zagrożeniu potknięciami spowodowanym przez leżące wokół hulajnogi - podkreśla Ulli Sima, członek zarządu miasta Wiednia ds. mobilności.
Zakaz parkowania na chodnikach i stałe strefy parkowania. Hulajnogi elektryczne będzie można parkować w naddunajskiej metropolii wyłącznie na wyznaczonych stałych miejscach parkingowych, które są obecnie rozbudowywane w całym Wiedniu, lub na pasie parkingowym, jeśli w pobliżu nie ma wyznaczonego miejsca parkingowego. W przeciwnym razie zwrot wypożyczonych pojazdów będzie technicznie niemożliwy. Dzięki tym stałym strefom parkowania Wiedeń zapewni większy porządek w całym mieście. Strefy są ustawione na lub w pobliżu stacji rowerowych lub stacji mobilności WienMobil. W ten sposób w całej stolicy tworzone są "centra mobilności" z kompleksowymi usługami współdzielenia. Wszystkie stałe miejsca parkingowe będą wyraźnie oznaczone kolorowymi znakami poziomymi, a na jednej stacji parkingowej znajdzie się miejsce dla 8-10 hulajnóg. Do końca bieżącego roku liczba oznakowanych punktów parkingowych wzrośnie do 200. W przyszłym roku nastąpi dalsza rozbudowa, planowane jest zwiększenie liczby miejsc parkingowych o kolejnych 100. Miejsca postojowe będą lokalizowane głównie w "hotspotach", gdzie oczekiwanych jest wiele e-hulajnóg, takich jak na przykład węzły komunikacji miejskiej.
Inspektorzy parkingowi sprawdzą sposób parkowania. Prawidłowe parkowanie będą sprawdzać organy nadzoru parkingowego, tak zwani "szeryfowie parkingowi", a w razie potrzeby wystawiać mandaty. Jeśli hulajnoga będzie nieprawidłowo zaparkowana na chodniku, operator będzie zobowiązany do jej natychmiastowego usunięcia lub rozwiązania problemu. Inaczej niż wcześniej, organy mogą niezwłocznie występować z wnioskiem o nałożenie grzywny, a hulajnogi mogą być również automatycznie odholowywane przez miasto na koszt operatorów bez uprzedniego postępowania.
Strefy ograniczonego ruchu i ograniczenie prędkości w newralgicznych miejscach. Wokół szpitali, rynków i placów handlowych, w pobliżu budynków komunalnych i innych "hotspotów", w których występował wzrost niewłaściwego użytkowania, operatorzy muszą ustawić strefy ograniczonego ruchu w swoich aplikacjach operacyjnych. W tych obszarach jazda na hulajnogach lub ich zaparkowanie będzie technicznie niemożliwe. W niektórych strefach dla pieszych, a ostatnio na wszystkich ulicach mieszkalnych i w strefach spotkań nastąpi automatyczna redukcja prędkości. Hulajnogi będą technicznie spowalniane.
Kolejny ważny środek mający na celu zakończenie chaosu związanego z hulajnogami to ograniczenie maksymalnej ich liczby w konkretnych dzielnicach. Tam, gdzie obecnie występuje ich nadmierna dostępność i mnożą się skargi, liczba hulajnóg zostanie zmniejszona poprzez przydzielenie nowych stałych liczb maksymalnych.
Źródło informacji: PAP Media-Room/Vienna Offices