Jak informowaliśmy - niestety, rośnie liczba wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych - jak wynika z policyjnych statystyk [kliknij]. Konkretniej: do końca lipca br. odnotowano 420 takich zdarzeń, rok wcześniej (w tym samym okresie) było ich 293. Powody: zbyt duża prędkość pojazdu, także na chodnikach oraz jazda na jednej hulajnodze dwóch osób, hulajnogiści najczęściej jeżdżą bez kasku, są mało uważni.
Przyczyny wypadków. Na szpitalnych oddziałach urazowych codziennie odnotowywane są złamania czy skręcenia kończyn, urazy klatki piersiowej, brzucha i głowy. Te ostatnie są najniebezpieczniejsze. Uderzenia o krawężnik czy inne wystające elementy infrastruktury drogowej często są zagrożeniem życia. Niestety hulajnogiści najczęściej jeżdżą bez kasku czy ochraniaczy. Przyczyną wypadków na drogach mają być potrącenia przez kierujących samochodami. Poszkodowani to w większości osoby dorosłe, ale są to także dzieci. Mazowiecka Drogówka w jednym ze swoich komunikatów wskazywała, że dzieci mają naturalną tendencję do koncentrowania się na pojedynczym bodźcu, czyli ograniczone pole widzenia w porównaniu do dorosłych kierujących.
Rekomendacje. Eksperci badający kwestie bezpieczeństwa zdecydowanie rekomendują zachowania właściwe w tym: używanie kasków, przetestowanie hulajnogi przed jazdą - sprawdzenie hamulców, gdzie one są, jak przyspieszać itd. Odradzają jazdę z drugą osobą, krytycznie oceniają używanie słuchawek i innych rozpraszających uwagę urządzeń. Mówią o konieczności trzymania obu rąk na kierownicy przez cały czas jazdy, podobnie oceniają gwałtowność ruchów podczas podróży hulajnogą. Zwracają uwagę - w trosce o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego - na poprawność parkowania hulajnóg. - Oczywiście, jeździć można tylko na trzeźwo - przypominają policjanci.
Uprawnienia. Jadąc hulajnogą elektryczną korzystajmy ze dróg rowerowych lub pasa ruchu dla rowerów - jeżeli są wyznaczone w kierunku naszej jazdy! Jeżeli takich nie ma, to z jezdni, ale tylko tych gdzie istnieje ograniczenie prędkości do 30 km/godz. Obowiązkowo należy sygnalizować kierunkowskazem, a w przypadku jego braku przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Wymagane jest też zachowanie bezpiecznego odstępu - nie mniejszego niż 1 metr przy wyprzedzaniu wybranych uczestników ruchu drogowego. Ostatecznie możemy skorzystać z chodnika, gdy ten usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/godz., jednak tu pamiętajmy, że dozwoloną jest prędkość tempa pieszego i to on zawsze ma pierwszeństwo, nie utrudniajmy ruchu pieszemu. Zawsze zachowujmy szczególną ostrożność.
Zakaz: kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu; przewożenia hulajnogą elektryczną innych osób, zwierząt i przedmiotów; ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną innych pojazdów; czepiania się pojazdów; jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu; ciągnięcia za pojazdem kierującego UTO, osoby poruszającej się przy użyciu UWR, osoby na sankach lub innymi podobnym urządzeniu, zwierzęcia lub ładunku.
Parkowanie. Dopuszcza się postój hulajnogi elektrycznej na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym (w miastach pojawia się coraz więcej takich miejsc), a w razie jego braku - pojazd należy pozostawić jak najbardziej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, pod warunkiem, że nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się, a także szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych nie jest mniejsza niż 1,5 metra.
Od 21 maja 2021 roku obowiązują jednak przepisy, których kierujący takimi urządzeniami powinni przestrzegać. Hulajnogi elektryczne zdefiniowano jako pojazdy, hulajnogista to kierujący, który musi znać i przestrzegać obowiązującego kodeksu drogowego. Aby kierować hulajnogą elektryczną w wieku od 10 do 18 roku życia, wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1, T; od osób które ukończyły 18 lat nie wymaga się uprawnień; dzieci w wieku do 10 lat będą mogą poruszać się urządzeniem transportu osobistego jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. (jm)
Apelujemy: jedźmy rozsądniej i wolniej!
A może znajdą się środki na małe poradniki bezpiecznej jazdy hulajnogą elektryczną, czy różnorodnymi urządzeniami transportu osobistego? Np. we Francji takie wydawnictwa są powszechnie dostępne i cieszą się wielką popularnością. Do plecaków naszych uczniów takie broszurki zdecydowanie też powinny trafić? (jm)