(fot. Jolanta Michasiewicz)
Coraz częściej – dla własnego bezpieczeństwa w okresie epidemii – korzystamy z roweru jako środka transportu, młodzież nadal wykazuje swoją aktywność także w przestrzeni wyczynów przy użyciu roweru. Czyli potencjalnie przed nami podwyższona liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Poseł Piotr Kaleta pyta ministrów o planach wprowadzenia do kodeksu drogowego nakazu noszenia kasków, te mogą przecież zminimalizować zagrożenia.
Piotr Kaleta złożył interpelacje (nr 6936 oraz 6937) w sprawie kasków dla rowerzystów. Zaadresował je do ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji. Poseł przywołuje śmiertelny w skutkach wypadek 16. letniego rowerzysty, który miałby szansę przeżycia w sytuacji posiadania na głowie kasku. Po pozytywnej ocenie działań edukacyjno-profilaktycznych w interpelacji znajdujemy propozycje rozważenia wprowadzenia do przepisów prawa obowiązku jazdy na rowerze w kasku – np. do 18. roku życia. I w tej sprawie P. Kaleta kieruje pytania do ministrów pytając o to: Czy w celu poprawienia bezpieczeństwa rowerzystów ministerstwo planuje zmiany legislacyjne wprowadzające nakaz noszenia kasków? oraz czy prace legislacyjne zmierzają w kierunku nakazu noszenia kasku dla każdego rowerzysty, czy może będzie on dotyczył tylko wybranej grupy wiekowej (np. osób do 18. roku życia)?
I małe przypomnienie – w Polsce według obowiązującego dziś stanu prawnego kask nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia rowerzysty. Mimo, iż dyskusja nad ochroną, którą dają powraca co jakiś czas do przestrzeni publicznej. Taki nakaz dotyczący wszystkich rowerzystów obowiązuje w Australii i Nowej Zelandii, w wielu innych krajach kwestią rozstrzygającą jest wiek: Szwecja, Austria – obowiązek dotyczy dzieci. Itd. I kolejna kwestia to przekonanie o ich skuteczności. Jedno zdanie statystyk: w Holandii – wiadomo tu mieszańcy masowo korzystają z rowerów – otóż w tym kraju… zaledwie 0,1 proc. rowerzystów używa kasku.
Jakie szanse tym razem ma propozycja wprowadzenia kasku do ustawowego wykazu obowiązkowego wyposażenia rowerzysty? Może to istotny temat wobec planowanych zmian i wprowadzenia definicji urządzeń transportu osobistego. Wobec planowanej nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym na drogach rowerowych stanie się gęściej. Czyli także rowerzysta może być mniej bezpieczny. Oponenci mówią – dorosły rowerzysta musi mieć prawo wyboru. (jm)