Rozmowy

Przerwijmy ten łańcuch zdarzeń!

20 maja 2019

Przerwijmy ten łańcuch zdarzeń!
(od lewej) Podinsp. Radosław Kobryś, radca w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Mariusz Sztal, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego, Introduction to Higher Level sp. z o. o. (fot. Mariusz Sztal)

Senior na drodze - problem wrażliwy i drażliwy - mówił dziennikarz popularnej audycji radiowej pt. Bezpieczny weekend z Jedynka w podroży, której gospodarzami Mariusz Gzyl i Jarosław Kawecki. Właśnie wczoraj tematem wiodącym było bezpieczeństwo seniora.

- Nie zamierzamy tej sprawy zostawiać samej sobie, tylko mówić o tym jak sobie radzić, aby senior na drodze był osobą bezpieczną - zapowiadali autorzy programu. I takie podejście do tematu wydaje się zdecydowanie najlepszym w naszym starzejącym się społeczeństwie. W gronie zaproszonych do rozmowy gości należy odnotować obecność (fot.): Konrada Romika, sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, podinsp. Radosława Kobrysia radcę w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Mariusza Sztala, eksperta bezpieczeństwa ruchu drogowego, Introduction to Higher Level sp. z o. o. Mówili:

Konrad Romik. Problem jest zauważony i doceniony. W roku bieżącym KR BRD zaplanowała realizację już czwartej edycji akcji informacyjno-edukacyjnej dla seniorów pn. „SENIOR NA DRODZE – PAMIĘTAJ O BEZPIECZEŃSTWIE, realizację w 94 powiatach. Te lokalizacje wytypowano na podstawie analiz dokonanych w oparciu o szczegółowe dane Policji, ale także przy użyciu autorskiego narzędzia Rady, czyli map ryzyka zdarzeń drogowych. Niebagatelnie znaczenia miały wnioski dotychczasowych edycji akcji. Dla przykładu - na ponad stu zbadanych okulistycznie seniorów wykryto ponad 25-30 zmian chociażby w zakresie zaćmy. Właśnie w tych 94. powiatach - w okresie ostatnich trzech lat - dostrzeżono pewną tendencję i uznano, iż są to powiaty o dużym stopniu zagrożenia. - Chcemy iść do określonego punktu problematycznego i pomóc partnerom lokalnym w działaniach - informował K. Romik, jednocześnie podkreślając rolę głównego partnera, czyli KGP.

Mariusz Sztal. O tym jak trafić do adresatów akcji? Tu szczególną skuteczność można odnieść dzięki materiałom filmowym - ocenia Mariusz Sztal, ekspert, ale także były instruktor i egzaminator nauki jazdy. W tych właśnie filmach przedstawiane są sytuacje drogowe, które najczęściej rzutują na nasze niechlubne statystyki. - Pokazujemy, czym może zakończyć się niewłaściwe zachowanie się na drodze, ale jest jeszcze - jak ja to nazywam - taki „łańcuch zdarzeń”, poprzedzający każde zdarzenie drogowe. I uważam, że każdy z uczestników, zarówno ofiara jak i sprawca mają wpływ na to, aby ten łańcuch w odpowiednim momencie przerwać. Seniorzy to zdecydowanie częściej ofiary niż sprawcy zdarzeń drogowych. Dlatego tez idziemy głównie do ofiar, aby do tej statystyki nigdy nie trafili. Zatem umiejętność dostrzegania tych potencjalnych zagrożeń i wreszcie skuteczne działanie, żeby przerwać ten „łańcuch zdarzeń” może doprowadzić do tego, że jak spotkamy się tutaj za jakiś czas to nie będziemy musieli o tym problemie rozmawiać - podkreślał ekspert, jednocześnie współrealizator akcji.

- Kiedy ostatni raz miałem kodeks drogowy w ręku? Czy w ostatnich trzech latach? Na tak zadane pytanie - jak okazuje się… około 5-7% osób odpowiada twierdząco. To kolejny tak ważny element podniesiony w dyskusji radiowej.

Radosław Kobryś. Z policyjnego punktu widzenia najczęściej popełniane przez seniorów wykroczenia lub też błędy na drodze to: słabsza - ograniczona percepcja. My, jako policjanci, nie jesteśmy przeciwni, żeby seniorzy jeździli samochodem, niech jeżdżą jak najdłużej, tylko warto żeby każdy - nie tylko senior, ale także członek rodziny - zastanowił się czy jego senior, czy on jeszcze powinien jeździć - wskazywał i apelował R. Kobryś. Generalnie kierowcy 60+ jeżdżą w sposób stonowany, wolniejszy, jednak w konfrontacji z jeżdżącymi o wiele bardziej dynamicznie, wówczas nawet tak troszeczkę spowolniona percepcja utrudnia detekcję ruchu, tych jadących bardziej agresywnie. Czyli - ja podsumowywał policjant - rozmowy z seniorami są niezwykle ważne, powodują, iż oni mają większą świadomość zagrożeń, że na drodze może pojawić się ktoś, kto wykorzysta ich wolniejsze działanie.

Statystyki. W 2018 roku liczba osób w przedziale wiekowym 18-24 lata, która poruszała się po drogach to prawie 3 mln, a tych osób 60-plus - było ponad 9 mln. Czyli grupa ponad trzy razy większa, ale prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków po stronie tych młodszych, to ten wskaźnik wynosi 17,5, natomiast w grupie seniorów - 4,8! Biorąc pod uwagę tylko kierowców, to spowodowali oni w 2018 roku około 27 tys. wypadków, ale to nie jest tak, że seniorzy byli tam zawsze pokrzywdzonymi. Ponad 4,5 tys. wypadków spowodowali ci, którzy kierowali samochodami powyżej 60-lat. Zginęło tam 417 osób. Ponad 5 tys. było rannych.

Apel. Zainteresujcie się, aby wasi rodzice czy dziadkowie zainteresowali się akcją, aby zbadali swój organizm, aby zdecydowali czy powinni jeszcze jeździć! Trzeba uświadamiać seniorom, że mogą być zagrożeniem w ruchu drogowym! (jm)