Rozmowy

Tomasz Barnaś. „Szczęśliwa Siódemka” czyli siedem aspektów ruchu drogowego

25 września 2020

Tomasz Barnaś. „Szczęśliwa Siódemka” czyli siedem aspektów ruchu drogowego
(fot. WMRBRD)

„Szczęśliwa Siódemka” to projekt adresowany do kierowców po 60-tym roku życia. Polega na jednodniowym, bezpłatnym, profesjonalnym, teoretycznym i praktycznym szkoleniu bezpiecznej jazdy. Pierwszą jego część stanowiły zajęcia teoretyczne przeprowadzone na zasadzie dyskusji wykładowcy i uczestników i case-study czyli analizy konkretnych sytuacji drogowych. Ich autor i prowadzący - Tomasz Barnaś, egzaminator MORD w Krakowie – przybliża siedem aspektów ruchu drogowego.

Zachęcamy do korzystania z tych doświadczeń. Kolejna relacja – zajęcia praktyczne – w najbliższym czasie. Redakcja

Pierwszy odcinek z, mam nadzieję, długiego i powtarzalnego serialu „Szczęśliwa Siódemka” czyli szkolenia dla Seniorów już za nami. Jak nam wyszło? Myślę, że fajnie. Zadowolenie i entuzjazm uczestników jak i prowadzących mówią chyba same za siebie.

Zaczęliśmy od zajęć teoretycznych. Skoro „Szczęśliwa siódemka”, to wzięliśmy „na warsztat” siedem aspektów ruchu drogowego:

1) Prędkość i hamowanie

„Prędkość zabija”! – to fakt. Ale dlaczego? Jak zmienia się długość drogi zatrzymania pojazdu wraz ze wzrostem prędkości? Jakie są jej elementy składowe? Czy zmniejszenie prędkości o jedynie (tylko z pozoru) 10 km/h może komuś uratować życie? Na tego typu pytania staraliśmy się wspólnie z Uczestnikami znaleźć odpowiedzi bazując na ich ogromnym, bo wieloletnim, bo wielokilometrowym doświadczeniu za kierownicą.

2) Skrzyżowania – zasada zachowania szczególnej ostrożności

Bardzo enigmatyczne określenie „szczególnej ostrożności” używane w przepisach, wielokrotnie w środkach masowego przekazu i niestety w statystykach wypadków, nic nie będzie znaczyło, jeżeli nie zostanie poparte konkretnymi przykładami określonego zachowania. Świadomość potencjalnych zagrożeń w miejscach przecinania się kierunków ruchu zwiększy szansę na uniknięcie zagrożenia, pozwoli przewidzieć niebezpieczeństwo. Podstawy jazdy defensywnej czyli umiejętności zauważenia wszelkich przejawów ryzykownych zachowań innych uczestników ruchu drogowego były na szkoleniu odmieniane przez wszystkie przypadki.

3) Przejścia dla pieszych

Wzajemne relacje pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego z kierującymi pojazdami stanowią bardzo ważny element bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie sposób go pominąć. Czy obecny stan prawny jest wystarczający? Czy proponowane zmiany coś zmienią, czy wpłyną na poprawne zachowanie zarówno pieszych jak i kierowców? Powtarzaliśmy wielokrotnie: „Bezwzględne pierwszeństwo nie istnieje”.

4) Wyprzedzanie.

Najbardziej niebezpieczny manewr na drogach. Związany jest bowiem często z dużymi prędkościami. Wymienione zostały miejsca i momenty, w których takie zachowanie jest całkowicie zabronione. Skupialiśmy się na tym, jak taki manewr wykonaćw oparciu o technikę jazdy oraz utrzymywanie bezpiecznego dystansu od innych uczestników ruchu.

5) Korytarz życia

 

6) Zamek błyskawiczny

Niedawne zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

7) Zmiana kierunku jazdy

Odpowiednia pozycja na drodze, na jezdni, na pasie ruchu to również informacja dla innych uczestników ruchu o naszych zamiarach. Nie mniej ważna od kierunkowskazu. Nakaz „bądź widoczny na drodze” nie powinien odnosić się jedynie do pieszych. Daj się zauważyć.Zachowuj się przewidywalnie dla innych.

Powyżej przestawione punkty to jedynie hasła. To tylko wstęp do dyskusji – ponieważ taki charakter powinny mieć zajęcia z osobami, które cechują się gigantycznym doświadczeniem za kierownicą. Muszę przyznać, że byłem i nadal jestem pod wielkim wrażeniem pierwszej grupy Seniorów „Szczęśliwej siódemki”. Ich otwartość, entuzjazm, chęć zmiany, wola poprawy swojego zachowania niech będzie przykładem dla wszystkich „młodych” królów szos, demonów prędkości i mistrzów kierownicy.

„Szczęśliwa siódemka” dopiero się rozkręca. Czas na następne edycje, o których będziemy na bieżąco informowali na stronie www.brd.malopolska.pl

Organizatorzy: Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie, Moto Park Kraków, Radiostrada –Radio Kraków, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Bezpieczny Kraków, Centrum Inicjatyw BRD.

Tomasz Barnaś (Kraków)