Sejmowa Komisja Infrastruktury w dniu 21 listopada br. po raz kolejny debatowała nad przygotowaną przez ministra transportu informacją na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w krajach europejskich i rekomendacji działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Posłowie oraz obecni na Sali eksperci na wstępie zapoznali się z prezentacją przygotowaną przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) a przedstawioną przez Antonio Avenoso, jej dyrektora wykonawczego. Według statystyk roku ubiegłego na drogach Unii Europejskiej dziennie ginie 70. Lata 2017-2016 to złe lata dla bezpieczeństwa na drogach Unii Europejskiej – podsumowali analitycy. 25 684 osób zginęło w wypadkach drogowych w UE w 2016 r. Niestety zwiększa się luka pomiędzy faktycznymi a zamierzonymi postępami w działaniach na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach. Relatywna zmiana w liczbie zgonów na drogach w latach 2010-2016 procentowo wskazuje na Portugalię z najgorszym wynikiem statystycznym - 40%, Litwę - 37%, Grecję - 36%. Na Polskę z wynikiem - 23%. Średnia europejska to - 19%, natomiast pożądany postęp tzw. EU28 do osiągnięcia celu na 2020 r. to - 34%. Autorzy prezentacji gratulowali takiego wyniku Polsce oraz instytucjom i osobom odpowiedzialnym bezpieczeństwo na polskich drogach, gdyż zmniejszenie liczby zgonów na drogach o - 23% w ciągu ostatnich sześciu lat jest dobrym wynikiem. Dla osiągnięcia stanu poprawy o 50% potrzebne są dalsze intensywne działania.
Według autorów prezentacji trzy główne czynniki powodują tak wysoki stan śmiertelności na drogach, a to: prędkość, alkohol i niezapinanie pasów. Nadmierna prędkość – ponad 1300 przypadków zgonów można byłoby uniknąć każdego roku, gdyby średnia prędkość spadła „jedynie” o 1 km/godz. na wszystkich drogach w całej UE. Jazda po pijanemu – przynajmniej 5600 przypadków zgonów można byłoby uniknąć, gdyby wszyscy kierowcy uczestniczący w wypadkach i jadący z nadmierną prędkością byli trzeźwi. Niezapinanie pasów – około 8600 pasażerów pojazdów przeżyło poważne wypadki w 2012 roku ponieważ mieli zapięte pasy.
Wśród szczególnych rekomendacji wymienione zostały: ograniczenie prędkości do 50 km/godz. i precyzyjne jej egzekwowanie oraz szczególna troska o pieszych na drogach oraz wprowadzenie limitu prędkości na autostradach w wysokości 120 km/godz.
Autorzy prezentacji stawiają tezę, że zmniejszenie prędkości ma kluczowe znaczenie dla ratowania życia i uzasadniają ją:
- podwyższenie średniej prędkości wiąże się ze zwiększeniem liczby kolizji, zgonów na drodze oraz urazów;
- obniżenie średniej prędkości wiąże się ze zmniejszeniem liczby kolizji, zgonów na drodze oraz urazów;
- efekt szybkiej jazdy na terenach miejskich jeśli chodzi o oszczędność czasu przejazdu jest niewielki czy wręcz pomijalny;
- wiele osób, które odniosły obrażenia lub zginęły na drogach miejskich to niechronieni użytkownicy dróg;
- ryzyko zgonu pieszego jest ponad 2 razy wyższy w przypadku zderzenia z samochodem jadącym z prędkością 60 km/godz. w porównaniu z prędkością 50 km/godz. oraz 4-5 razy wyższe przy prędkości 50 km/godz. niż przy prędkości 30 km/godz.;
- aby ograniczyć liczbę zgonów i obrażeń na drogach, rządy powinny podjąć działania w celu ograniczenia prędkości na drogach.
W 27 z 28 krajów UE standardowe ograniczenie prędkości na drogach miejskich wynosi 50 km/godz. przez całą dobę. Polska jest jedynym krajem UE, który pozwala na jazdę z prędkością 60 km/godz. na drogach miejskich nocą (godz. 23.00-5.00).
Wskazując na konieczność priorytetu na przejściach dla pieszych, autorzy prezentacji przywołali następującą statystykę: w 11 krajach europejskich piesi mają priorytet przed nadjeżdżającym pojazdem, jeżeli pieszy znajduje się przy przejściu i/lub wykazuje zamiar przejścia przez jezdnię na przejściu. Rekomendowano przyjęcie nowych przepisów w sprawie pieszych, przepisów, które tym ostatnim dają pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami oraz wprowadzenie limitu prędkości
Kluczowe rekomendacje UE to:
- wprowadzenie maksymalnej prędkości na poziomie 50 km/godz. lub niższym na drogach miejskich przez całą dobę i egzekwowanie jej;
- opracowanie polityki priorytetów dla uczestników ruchu, w szczególności na obszarach miejskich, przy czym hierarchia ta powinna być kierowana względami bezpieczeństwa, ochrony i trwałości;
- przyjęcie przepisów prawnych, które nadają priorytet pieszym przed nadjeżdżającymi pojazdami, kiedy pieszy znajduje się w pobliżu przejścia dla pieszych i/lub wykazuje zamiar przejścia przez jezdnię na przejściu;
Wprowadzenie maksymalnej prędkości na poziomie 120 km/godz. lub niższym na wszystkich autostradach i egzekwowanie jej.
Tyle ta interesująca prezentacja, pełną relację z dyskusji Komisji Infrastruktury omówimy w najbliższym czasie. (jm)