Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że latem dochodzi do ok. 30 proc. wszystkich wypadków drogowych. W szczególności dotyczy to czerwca, lipca oraz sierpnia. Słoneczna pogoda sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości przez kierowców, a to skutkuje większą liczbą zdarzeń. W okresie wakacji rośnie także ilość wypadków z udziałem dzieci oraz użytkowników jednośladów. Na co zatem należy zwrócić uwagę, aby wakacyjne podróże były bezpieczne?
Podróżując pieszo:
* Używamy drogi dla pieszych, a jeśli jej nie ma, korzystamy z pobocza.
* Idąc poboczem lub jezdnią, idziemy "gęsiego" po lewej stronie drogi, patrząc w kierunku nadjeżdżających pojazdów.
* Przechodzimy przez jezdnię tylko na pasach, czyli na tzw. zebrze - chyba że odległość od wyznaczonego przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
* Zawsze upewniamy się, że przechodzenie przez jezdnię jest bezpieczne - stosujemy zasadę ograniczonego zaufania.
* Nie przebiegamy przez jezdnię.
* Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która ma co najmniej 10 lat.
* Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeśli nie są na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą nosić elementy odblaskowe i jaskrawe ubrania, ponieważ umożliwiają one wczesne zauważenie przez kierowców - kierowca zauważy kamizelkę odblaskową nawet z odległości 200 metrów!
Podróżując rowerem:
* Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
* Rowerzysta, tak jak kierowcy innych pojazdów nie może być pod wpływem czy to alkoholu czy innych środków odurzających.
* Rower musi być w dobrym stanie technicznym - niezbędne wyposażenie to białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu (mogą być migające), sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
* Dzieci w wieku do 7 lat powinny być przewożone na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
* Osoba ubiegająca się o kartę rowerową musi mieć co najmniej 10 lat. W przypadku roweru wieloosobowego, kierowca musi mieć minimum 17 lat.
* Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
* Dzieci do 10 lat wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
* Rowerzysta jadący po chodniku musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
* Rowerzysta nie może przejeżdżać przez przejście dla pieszych, przy którym nie ma przejazdu dla rowerów. Musi zsiąść z roweru i go przeprowadzić.
Podróżując elektryczną hulajnogą/UTO:
* Osoby w wieku powyżej 18 lat nie muszą mieć uprawnień do jazdy elektryczną hulajnogą lub UTO (urządzenie transportu osobistego). Dzieci w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
* Dzieci w wieku poniżej 10 lat mogą używać hulajnogi elektrycznej jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego.
* Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
* Kierujący elektryczną hulajnogą/UTO powinien jechać drogą dla rowerów bądź pasem ruchu dla rowerów nie przekraczając 20 km/h, a korzystając z drogi dla pieszych - z prędkością pieszego (ok. 4 km/h).
Podróżując samochodem:
* Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny samochodu, ważność przeglądu i polisy ubezpieczeniowej.
* Weryfikujmy poziom płynów eksploatacyjnych. Jeśli jest zbyt niski - uzupełniamy braki.
* Sprawdzamy ciśnienie w oponach i stan bieżnika - jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
* Ustawiamy lusterka i lampy, uwzględniając obciążenie samochodu. Sprawdzamy działanie wszystkich świateł i kierunkowskazów. Warto mieć zapasowy komplet żarówek i bezpieczników oraz komplet podręcznych narzędzi.
* Oprócz trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, pakujemy do pojazdu kamizelki odblaskowe, które są wymagane w niektórych krajach Europy.
* W samochodzie warto wozić ze sobą oświadczenie na wypadek zdarzenia drogowego, także w wersji angielskojęzycznej - gdy wybieramy się za granicę.
* W samochodzie miejmy także apteczkę, która zawiera rękawiczki ochronne, bandaże, kompresy, opaski opatrunkowe, plastry, płyn do odkażania, folię termoizolacyjną, maseczkę do resuscytacji, nożyczki ratownicze. Pamiętaj o dacie ważności materiałów opatrunkowych.
* W podróż zabieramy wodę - przyda się nie tylko do picia, ale również w przypadku awarii układu chłodzenia.
* Zabezpieczamy bagaż i luźne przedmioty na czas podróży. Upewnijmy się także, że bagaż zewnętrzny nie zasłania świateł samochodu ani tablicy rejestracyjnej.
* Kierowca powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy robić kilkuminutowe przerwy co 2-3 godziny, nawet jeśli nie czuje się zmęczony.
* Planujemy trasę przed wyjazdem, używając nawigacji lub map.
* Optymalna temperatura w pojeździe to 20-22°C.
* Skupienie na drodze to kluczowy element bezpiecznej jazdy – nikt i nic nie powinno rozpraszać kierowcy.
Podróżując motocyklem:
* Należy zadbać o stan techniczny jednośladu, w tym:
- kluczowych mechanizmów, osprzętu oraz płynów eksploatacyjnych,
- opon i ich prawidłowego ciśnienia,
- oświetlenia i lusterek.
* Kierujący jednośladem, jak i jego pasażer, muszą stosować homologowane kaski i najlepiej odzież ochronną wyposażoną w homologowane „protektory” (kurtki, spodnie, buty, rękawice).
* Należy pamiętać, że kierujący ani osoba przewożona motocyklem nie mogą być pod wpływem - czy to alkoholu czy innych środków odurzających. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pasażer motocykla przewożony jest w koszu/bocznym wózku.
* Przewożąc na motocyklu bagaż, należy sprawdzić czy jest odpowiednio umocowany, a przy każdym postoju warto kontrolować czy mocowanie nie jest poluzowane.
* W upalne dni motocykliści powinni zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu - odwodnienie wpływa na pogorszenie stanu psychofizycznego motocyklisty, w tym na jego refleks.
Przestrzegajmy zasad kodeksu drogowego, dbajmy o właściwe postawy wpływające na bezpieczeństwo na drodze i bądźmy życzliwi dla innych uczestników ruchu.
Więcej informacji na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym - www.obserwatoriumbrd.pl