Ekspert wyjaśnia

Bezpieczne opony. Czyli?

22 listopada 2019

Bezpieczne opony. Czyli?
Michał Antoszkiewicz, ekspert (fot. ze zbiorów Autora)

Ostatnimi czasy mieliśmy kilka poważnych wypadków drogowych, które pokazały jak ważnym elementem pojazdu są opony. Wielu kierowców przy wyborze opon zwraca uwagę wyłącznie na atrakcyjną cenę nie biorąc pod uwagę pozostałych bardzo istotnych parametrów. Nie wspominając już o elementarnych kwestiach dotyczących właściwej eksploatacji jak chociażby okresowa kontrola ciśnienia.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt iż opona stanowi jedyny kontakt pojazdu z nawierzchnią i że w przypadku samochodu osobowego jest to powierzchnia odpowiadająca mniej więcej 4 kartkom formatu A4, wybór opony wysokiej klasy dla każdego kierowcy powinien być oczywisty. Nie ma bowiem znaczenia ile i jakie systemy bezpieczeństwa będzie posiadał nasz pojazd jeżeli opony nie będą w stanie utrzymać właściwego kontaktu z nawierzchnią.

Za kontakt opony z nawierzchnią odpowiada kilka istotnych elementów opony. Dla przeciętnego kierowcy najważniejsza jest prawidłowa głębokość bieżnika i mieszanka gumy z jakiej opona została wyprodukowana. Oczywiście w przypadku mieszanki nie jesteśmy w stanie sprawdzić jej składu i jakości. Jednak wybierając opony czołowych producentów możemy mieć pewność, że opona będzie oferowała większy poziom bezpieczeństwa. Nie ma też co ryzykować kupna opon używanych, po za zużyciem bieżnika opona może mieć pewne uszkodzenia, których przeciętny kierowca nawet nie zauważy, a które zmieniają zachowanie opony i mogą prowadzić do separacji a w konsekwencji pęknięcia opony.

Pirelli zaleca wymianę opon przy głębokości bieżnika 3 mm w oponach letnich i 4 mm w oponach zimowych.

Przy zakupie opony należy dokładnie sprawdzić nie tylko rozmiar opony, ale również indeksy prędkości i ładowności. Są to bardzo ważne parametry określające z jaką maksymalną prędkością możemy podróżować i przy jakim maksymalnym obciążeniu.

W przypadku jazdy z oponami o zbyt niskich indeksach może dojść do przegrzania opony i separacji poszczególnych elementów. Przeciętna opona samochodowa składa się z ok. 45% gumy, reszta to różnego rodzaju materiały takie jak np. stal, sztuczny jedwab, sadza czy silika. Konstrukcja opony składa się też z wielu elementów, są one łączone w jedną całość za pomocą procesu wulkanizacyjnego. Proces ten polega na umieszczeniu wszystkich elementów w specjalnej formie i za pomocą wysokiego ciśnienia oraz temperatury wszystkie elementy łączy się ze sobą.

W trakcie jazdy każda opona się nagrzewa, jeżeli jest niewłaściwie dobrana temperatura wewnątrz opony może wzrosnąć drastycznie. W momencie kiedy temperatura osiągnie poziom stosowany do wulkanizacji poszczególne elementy opony zaczynają się od siebie „odklejać” i w rezultacie dochodzi do rozerwania opony.

Nie musi i często nie jest związane z wadliwością opony a tylko i wyłącznie z niewłaściwym użyciem.

Również jazda ze zbyt niskim ciśnieniem może prowadzić do nadmiernego nagrzewania, dlatego też ciśnienie należy sprawdzać regularnie. Koniecznie w zimnych oponach, nigdy zaraz po jeździe ponieważ wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie w oponie i w rezultacie wartość na ciśnieniomierzu może być prawidłowa, a jednak ciśnienie w oponie zbyt niskie.

Michał Antoszkiewicz (Warszawa)