Odbyło się zaplanowane na 17 lipca br. posiedzenie Komisji Infrastruktury, w trakcie obrad przedstawiono informację Ministra Infrastruktury w zakresie zaawansowania prac Głównego Inspektora Transportu Drogowego do funkcji operatora Krajowego Systemu Poboru Opłat.
Krajowy System Poboru Opłat działa w Polsce od lipca 2011 roku. Od 2 listopada 2018 r. nowym operatorem systemu będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Na wniosek grupy posłów, którą reprezentował poseł Stanisław Żmijan, zwołano posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone zapoznaniu się z przygotowaniem GITD do funkcji operatora KSPO. - Sprawa jest bardzo ważna, dotyczy bardzo poważnych środków finansowych. Operacja bardzo skomplikowana. W naszej ocenie jest poważne zagrożenie co do realizacji tego przedsięwzięcia. Czy nowy operator jest przygotowany, aby było taniej i bezpieczniej? - uzasadniał i pytał podczas otwarcia obrad Komisji poseł S. Żmijan.
Precyzyjną, choć krótką, informację o podjętych i planowanych placach przedstawił wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. Poseł Żmijan skomentował - w perspektywie 2 listopada br. to jednak jest zbyt krótki czas i pytał o wariant awaryjny, bo nie wyobrażam żeby system nie zadziałał. Poseł Cezary Grabarczyk przypomniał, iż dotychczas system poboru opłat przyniósł dochody rzędu 10 mld złotych i pytał jak będzie dalej rozbudowywany i rozwijany system, sieć poboru opłat, gdy obowiązki zarządcy przejmie ITD, czy to będzie równe sprawne budowanie tych urządzeń technicznych. Chodzi o zwiększanie poborów z opłat z dróg. Czy ITD jest przygotowana do szybkiego wdrażania rozporządzeń Rady Ministrów.
Minister odpowiadając na pytania wyjaśnił m.inn., że równolegle z przejęciem dotychczasowego systemu opłat, rozpoczęto prace nad nowym. Ważną rzeczą jest fakt, że obecnie państwowa administracja skarbowa już wdraża i praktycznie jest na etapie rozpoczęcia eksploatacji systemu SENT, który polega na tym, iż administracja skarbowa pragnie wiedzieć, gdzie te wszystkie nasze duże pojazdy (zwłaszcza te powyżej 3,5 tony) znajdują się - oczywiście ze względu na akcyzę. System SENT będzie podstawą do stworzenia nowego systemu poboru opłat, ponieważ geolokalizacja jest bardzo ważnym elementem nowych rozwiązań. Podsumowując minister wskazał, że administracja użyje tu dwóch systemów. Nowy system ma być rozbudowaną wersją systemu SENT, przynoszącą duże oszczędności. Obecny system jest przestarzały - ocenił M. Chodkiewicz. Nowy system będzie dostosowany do ewentualnych przyszłych rozwiązań ogólnoeuropejskich.
Inicjator spotkania poseł Stanisław Żmijan podsumował: - Cieszę się, że jest szansa, że system zacznie działać bez problemów i po przejęciu nie będzie zakłócony. I kontynuował: - Jednak nie da się także nie zauważyć, że to przedsięwzięcie, czy sposób jego prowadzenia, już nie wpłynął na uszczerbek do Krajowego Funduszu Drogowego. To z informacji Państwa resortu wiemy, że od lutego mamy 230 km dróg ekspresowych i 500 km na dróg krajowych, na których można było już uruchomić system. System nie jest uruchomiony. Jeżeli dodamy 400 km dróg, które będą godowe, to są to wymierne środki, szacowane dzisiaj na 1,5 mln pln dziennie. Życzę, aby płynne przejęcie systemu resortowi i GITD udało się - zakończył poseł. (jm)