Legislacja

Czy potrzebna inicjatywa ustawodawcza dla ujednolicenia opłat i wynagrodzeń?!

5 lipca 2024

Czy potrzebna inicjatywa ustawodawcza dla ujednolicenia opłat i wynagrodzeń?!
(fot. WORD Łomża - archiwum)

Z dniem 1 lipca br. resort infrastruktury udostępnił tekst Petycji w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 56a ustawy o kierujących pojazdami oraz art. 121a ustawy prawo o ruchu drogowym w taki sposób, aby ujednolicić opłaty za egzamin oraz wynagrodzenia egzaminatorów i dyrektorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego [kliknij]. Czy inicjatywa zostanie podjęta?

Złożona petycja dotyczy zmiany art. 56a ustawy o kierujących pojazdami i zmiany art. 121a ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Przypomnijmy:

* Art4. 56a ustawy o kierujących pojazdami: 1. Wysokość opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego określa sejmik województwa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, przy czym wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł, a za przeprowadzenie części praktycznej:

1) 200 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem;

2) 250 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E.

2. W uchwale, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty rzeczowe i osobowe związane z przeprowadzaniem egzaminów państwowych.”.

* Art. 121a ustawy - Prawo o ruchu drogowym: „1. Warunki wynagradzania egzaminatorów określa sejmik województwa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, kierując się charakterem pracy wykonywanej przez egzaminatorów i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań.

2. Warunki wynagradzania egzaminatorów określone każdorazowo w uchwale sejmiku województwa, o której mowa w ust. 1, nie mogą być mniej korzystne niż warunki wynagradzania egzaminatorów określone w poprzedniej uchwale.”.

Takie obowiązujące prawo, dziś autor petycji uzasadnia potrzebę zmian legislacyjnych powołując się na dane uzyskiwane na postawie ustawy o dostępie do informacji publicznej wskazuje, że w ośrodkach egzaminowania mamy do czynienia z takimi zjawiskami jak: w około 20% różnicami w opłatach za egzaminy na prawo jazdy. Dalej. - w około 20% różnicami w wynagrodzeniach egzaminatorów na prawo jazdy. I wreszcie w około 200% różnicami w wynagrodzeniach dyrektorów ośrodków egzaminowania. Odpowiadając na własne pytanie co do źródła takich statystyk - ten sam autor petycji pisze: „Powstaje pytanie: z czego to wynika? Państwo oddało samorządom zarządzanie szeroko pojętym procesem egzaminowania. To sejmiki wojewódzkie podejmują uchwały o utworzeniu ośrodków egzaminowania.

To zarządy województw wybierają dyrektorów.

To zarządy województw ustalają wysokość wynagrodzenia dyrektorów ośrodków egzaminowania. Licznym wicedyrektorom wynagrodzenia ustalają zarządy bądź dyrektorzy ośrodków.

To sejmiki wojewódzkie ustalają wysokość wynagrodzeń egzaminatorów oraz wysokość spłat za egzaminy państwowe.

To marszałkowie województw sprawują kontrolę nad ośrodkami egzaminowania.

Niestety dyrektorzy przychodzą i odchodzą wraz z kalendarzem wyborczym przez co ośrodki egzaminowania są bardzo upolitycznionymi zakładami pracy. Niestety w wielu przypadkach są to przypadkowe osoby, nie mające wcześniej' nic wspólnego z działaniami na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dochodzi do takich absurdów, że dyrektor ośrodka zatrudniający 200 pracowników zarabia 11 500 złotych a dyrektor ośrodka zatrudniający 30 pracowników prawie 30 000 złotych. Pozostawienie szeroko pojętych zadań związanych z egzaminowaniem kandydatów na kierowców w rękach samorządów będzie prowadzić do jeszcze większych różnic regionalnych. Stoję na stanowisku, że Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego nie powinny rywalizować pomiędzy sobą wysokością opłat za egzaminy. W ogóle nie powinny rywalizować w żadnym aspekcie funkcjonowania. Można rozważyć wprowadzenie regionalizacji - kandydaci na kierowców zdają egzamin w województwie/powiecie, w którym są zameldowani. Takie działanie zakończy tzw. turystykę egzaminacyjną czyli zdawanie egzaminów w tych ośrodkach gdzie jest wyższa zdawalność.

Stoję na stanowisku, że egzaminatorzy w każdym ośrodku wykonują taką samą pracę i powinni otrzymywać za nią wynagrodzenie takiej samej wysokości. Analogiczna sytuacja jest w przypadku dyrektorów. Łatwiej jest mi zrozumieć powody, dla których wyższe wynagrodzenie otrzymują dyrektorzy dużych ośrodków - większa odpowiedzialność, więcej pracowników, więcej czynności. Sytuacji odwrotnej nie jestem jednak w stanie racjonalnie sobie wytłumaczyć, a z taką mamy do czynienia w Polsce - jedyne co przychodzi mi do głowy to względy polityczne.

Wnoszę zatem o zmianę art. 56a ustawy o kierujących oraz art. 121a prawa o ruchu drogowego”.

Resort infrastruktury stanowiska jeszcze nie zajął, oczywiście będziemy o nim informowali. Tymczasem petycja jest dostępna cyfrowo na stronach internetowych MI, odpowiedzi nie ma. (jm)