Kierowcy seniorzy mogą odetchnąć z ulgą. Bo? Odrzucony został pomysł Komisji Europejskiej wprowadzenia obowiązkowych - co pięć lat po ukończeniu 70-roku życia - badań lekarskich potwierdzających ich zdolności do prowadzenia pojazdów. W przypadku niepowodzenia senior miałby utracić uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Jeszcze w marcu zapowiedziano projekt pakietu zmian czwartej dyrektywy w sprawie prawa jazdy i tam znalazł się taki właśnie zapis.
Propozycja wywołała wiele emocji i sprzeciwów. Trafiła pod obrady Rady UE stanowczymi głosami m.inn. Niemiec, Austrii, Belgii nie została zaakceptowana. Nad propozycjami nowych przepisów w poniedziałek w Brukseli debatowali ministrowie transportu z poszczególnych państw członkowskich, ich oceny były negatywne. Jak poinformował "Berliner Morgenpost" ma pojawić się propozycja, że w przyszłości przy odnawianiu uprawnień co 15 lat kierowcy musieliby złożyć także "oświadczenie o zdolności do kierowania pojazdem". Takie rozwiązanie nie byłoby dyskryminacją ze względu na wiek. O konsekwencjach za ewentualne poświadczenie nieprawdy jeszcze nie było mowy. Procedowanie trwa takie właśnie stanowisko trafi do Parlamentu Europejskiego.
W trakcie dyskusji uzasadniano, iż zapis dotyczący seniorów mógłby prowadzić do ich dyskryminacji i wykluczenia komunikacyjnego. Co jest szczególnie istotne w czasie, gdy społeczeństwo starzeje się. Wskazywano, iż dzisiejsi 70-latkowie to często osoby aktywne także zawodowo, a ich udział w ruchu drogowym - ze statystycznego punktu widzenia - nie potwierdza zmian prawa. Poniżej nasze krajowe statystyki z roku 2022, tu zwracamy uwagę na kolumnę ostatnią tabelki - „Wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji.
Propozycje trafią do Parlamentu Europejskiego, a następnie do rządów krajowych. (jm)