Legislacja

Konsultacje zmian rozporządzenia w sprawie badań technicznych

15 lipca 2022

Konsultacje zmian rozporządzenia w sprawie badań technicznych
(fot. PIXABAY)

Trwają konsultacje opublikowanego w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 27 września 2022 r.

Oceniając skutki regulacji autorzy nowelizacji wskazują na potrzebę podjęcia prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach [kliknij] wynika z zobowiązania państw członkowskich Unii Europejskiej do opublikowania do dnia 27 września 2022 r. przepisów niezbędnych do wdrożenia dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1717 z dnia 9 lipca 2021 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w odniesieniu do aktualizacji niektórych oznaczeń kategorii pojazdów i dodania systemu eCall do wykazu badanych elementów, metod, kryteriów uznania stanu technicznego za niezadowalający i oceny usterek w załącznikach I i III do tej dyrektywy. Aktualnie przepisy dotyczące zakresu okresowego badania technicznego nie obejmują sprawdzenia występowania i działania systemu eCall. Obecnie obowiązujące nazwy grup usterek w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.) są niezgodne z nazwami występującymi w dyrektywie 2014/45/UE. Przedmiotowa nowelizacja niezbędna jest w celu prawidłowego wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE. do polskiego porządku prawnego. Pełne i prawidłowe wdrożenie dyrektywy 2014/45/UE zapewni sprawne funkcjonowanie regulacji przewidzianych w ww. dyrektywie.

Projektowane rozporządzenie zakłada: zmianę nazewnictwa grup usterek wykrytych podczas przeprowadzania badania technicznego, ich kwalifikacji; przypisanie każdemu kodu usterki jednego rodzaju usterki w celu zmniejszenia wątpliwości diagnosty kiedy należy zakwalifikować usterkę do kategorii drobnej, poważnej albo niebezpiecznej; wprowadzenie do zakresu okresowego badania technicznego obowiązku sprawdzenia, czy została zrealizowana konieczność wyposażenia niektórych typów pojazdów w system eCall.

Jak zapowiada resort - zmiany będą skutkowały poprawą stanu technicznego pojazdów na drogach, a w konsekwencji poprawą bezpieczeństwa na drogach?