Do resortu transportu - w czerwcu [kliknij] i lipcu [kliknij] br. - trafiły dwie petycje dotyczące tej samej wątpliwości. Zawarte w nich postulaty wskazują na potrzebę podjęcia inicjatywy prawodawczej mającej na celu zmianę przepisów prawa, a dokładnie zmiany wzoru arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy. Jeszcze precyzyjniej - § 27 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 roku [kliknij]. Pierwszą rozpatrzono negatywnie, drugą pozostawiono bez rozpatrzenia. Niemniej resort dopuszcza możliwość zmian.
Autor petycji proponuje, zmianę formatu arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy z obecnego formatu A4 na A5. Pana Ministra w sprawie podjęcia inicjatywy prawodawczej mającej na celu zmniejszenie wielkości arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy z A4 do rozmiaru A5. Powód?
Przywołajmy fragment uzasadnienia (pisownie oryginalna): - Egzaminatorzy są wyposażeni w narzędzia pozwalające na prowadzenie dokumentacji egzaminu na prawo jazdy w postaci elektronicznej, w tym również w zakresie dotyczącym sporządzania arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy. Ośrodki egzaminowania korzystają głównie z papieru A4 więc drukowanie arkuszów przebiegu egzaminów na tym formacie nie będzie stanowiło znaczących kosztów. Panie Ministrze Organizacja wystąpiła do ośrodków egzaminowania z wnioskami udostępnienie informacji publicznej w zakresie: - używania przez egzaminatorów narzędzi pozwalających na prowadzenie dokumentacji egzaminu na prawo jazdy w postaci elektronicznej - zwiększenia kosztów w związku z zakupem arkuszy przebiegu egzaminu w formacie A4 Wnioski są jednoznaczne. Żaden Ośrodek nie wyposażył egzaminatorów w narzędzia pozwalające na prowadzenie dokumentacji egzaminu na prawo jazdy w postaci elektronicznej. Co więcej niektórzy dyrektorzy wskazują na brak możliwości wprowadzenia takich rozwiązań. W związku z powyższym żaden Ośrodek nie drukuje arkuszy przebiegu egzaminu w formacie A4. Wszystkie ośrodki używają samokopiujących arkuszy przebiegu egzaminu. Koszty zakupu arkuszy A4 w miejsce arkuszy o formacie A5 w ośrodkach zwiększył się 2 - krotnie, 3 - krotnie a nawet 4 - krotnie.
- Szanowny Panie Ministrze ponownie proszę o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, która uchroni ośrodki egzaminowania przed zbędnymi wydatkami. Wydaje się, że w związku z postawą poszczególnych dyrektorów zmierzającą do zwiększenia przychodu ośrodków poprzez zwiększanie ilości egzaminów przeprowadzanych przez egzaminatorów w ciągu jednego dnia pracy, działanie zmierzające do zmniejszenia wydatków ponoszonych na zakup arkuszy przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy wydaje się w pełni uzasadnione i konieczne. Przy okazji zmiany wielkości arkusza z A4 na A5 można usunąć błędy we wzorze w Rozporządzeniu.
Co na to resort? Dr Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu w czerwcu br. informując o sposobie załatwienia petycji pisze o negatywnym rozpatrzeniu wystąpienia. Uzasadnia: - Na mocy § 27 pkt 7 ww. rozporządzenia arkusz przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy może być sporządzony w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem rozwiązań teleinformatycznych ośrodka egzaminowania, przy czym wynik egzaminu egzaminator potwierdza kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym. Art. 10c ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622, z późn. zm.) stanowi, że w celu umożliwienia utworzenia tymczasowego elektronicznego prawa jazdy egzaminator, bezpośrednio po zakończeniu egzaminu państwowego, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy, z wynikiem pozytywnym, przekazuje właściwemu organowi wydającemu prawo jazdy informację o pozytywnym wyniku egzaminu państwowego, za pomocą systemu teleinformatycznego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, przez aktualizację profilu kandydata na kierowcę udostępnionego w systemie teleinformatycznym umożliwiającym realizację zadań organów właściwych do wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, o którym mowa w art. 16a ust. 1 ustawy. Powyższa regulacja skutkowała wyposażeniem egzaminatorów w narzędzia pozwalające im na prowadzenie dokumentacji egzaminu na prawo jazdy w postaci elektronicznej, w tym w zakresie dotyczącym sporządzania arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy.
Warto również nadmienić, że zgodnie z powszechnie dostępnymi danymi na temat kosztów papieru do ksero i drukarek różnica w cenie pomiędzy ryzą papieru A5, a ryzą papieru A4, o tych samych parametrach wynosi mniej niż 5 zł. Tym samym, podany w petycji ponad trzy krotny wzrost kosztów związanych ze zmianą formatu papieru wykorzystywanego na potrzeby sporządzenia arkuszy przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy nie wydaje się możliwy. Dodatkowo, wskazać należy, że papier formatu A4 jest wykorzystywany w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego m. in. do prowadzenia korespondencji, co powoduje, że jest on zamawiany i dostarczany do tych ośrodków. Z tego względu, zasadnym jest wykorzystywanie papieru formatu A4 do różnych zadań realizowanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, a nie zamawianie osobno papieru formatu A4 oraz papieru formatu A5 dedykowanego wyłącznie na potrzeby sporządzania arkuszy przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy. Mając powyższe na względzie, w ocenie Ministra Infrastruktury, wprowadzenie postulowanych w petycji rozwiązań prawnych nie znajduje uzasadnienia. Pouczenie Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Po raz kolejny w sierpniu br. R. Rychter stwierdza: - Szanowny Panie Przewodniczący, odnosząc się do ponowionej petycji z dnia 2 lipca 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy prawodawczej mającej na celu zmianę przepisów prawa, tj. zmiany wzoru arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy stwierdzam, że wobec faktu udzielenia odpowiedzi na petycję we wskazanym wyżej zakresie (pismo nr DTD5.0530.10.2024 z dnia 6 czerwca 2024 r.), na podstawie przepisów art. 12 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) przedmiotową petycję pozostawia się bez rozpatrzenia. Niemniej jednak uprzejmie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury weźmie pod uwagę możliwość zmiany przepisów przy najbliższej nowelizacji rozporządzenia w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. (jm)