Legislacja

Nowela rozporządzenia o egzaminowaniu pod lupą komisji prawniczej RCL (cz. 1)

18 lipca 2016

543-0.jpg (600×504)

(543-0)

18.7.2016. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach w wersji sygnowanej datą 23.6.2016 (http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//523/12284952/12350745/dokument232637.pdf) trafił pod obrady komisji prawniczej Rządowego Centrum Legislacji. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Cyfryzacji oraz RCL. Projekt rozpatrzono pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym. Zalecono w szczególności:

Lp.

Zalecenia Komisji prawniczej RCL

Uwagi redakcyjne tyg. PD@N

1.

Usunięcie w par. 1 pkt 2 lit. c projektu – jako niezgodnego z art. 24 w związku z art. 53 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami

Propozycja dodania w rozporządzeniu pierwotnym w par. 3 ust. 3 w brzmieniu: “3. Dopuszcza się oznaczenie pojazdów, którymi przeprowadzana jest część praktyczna egzaminu państwowego na prawo jazdy, dodatkowym oznaczeniem o treści “pojazd egzaminacyjny”, “egzamin państwowy” lub “jazda egzaminacyjna”. Po zakończeniu egzaminu dodatkowe oznakowanie zasłania się lub zdejmuje”

oraz par. 1 pkt 5 lit. c projektu jako wykraczającego poza upoważnienie ustawowe, określone w art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 tej ustawy

Propozycja dodania w rozporządzeniu pierwotnym w par. 11 ust. 7 w brzmieniu: “7. Osoba egzaminowana nie wnosi kolejnej opłaty za egzamin w przypadkach, o których mowa w par. 15 pkt 4 i 5, par. 16 ust. 1 pkt 5, ust. 2, art. 67 ust. 1 pkt 9 oraz art. 72 ust. 2 pkt 3 ustawy oraz w przypadku awarii systemu teleinformatycznego”

2.

Uzupełnienie uzasadnienia w zakresie par. 1 pkt 1, pkt 5 lit. b i pkt 12 projektu

Dot. proponowanego określenia “zintegrowany system teleinformatyczny obsługujący centralną ewidencję kierowców” i procedur zgłaszania wątpliwości do ewidencji

3.

Przeanalizowanie zmiany wprowadzonej w par. 1 pkt 7 lit. a

Dot. zastąpienia w par. 16 ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazu “przerywa” słowami “może przerwać”

i pkt 14 lit. a projektu, gdyż budzą one wątpliwości co do zasadności ich wprowadzenia;

Dot. zastąpienia w załączniku nr 2 w tabeli nr 1 wyrazu “skutkujące” wyrazami “mogące skutkować”

4.

Konsultację z MRPiPS w zakresie terminologii stosowanej w par. 1 pkt 14 lit. b tiret pierwsze i lit. c projektu;

W załączniku nr 2 aktu pierwotnego w tabeli nr 4 w poz. 1 w pkt 4 w lit. b po wyrazach “15 minut” proponowane jest dodanie wyrazów “a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadanie nie więcej niż 30 minut” i w tabeli nr 7 w poz. 25 po wyrazach “10 minut” proponowane jest dodanie wyrazów “a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania nie więcej niż 20 minut”.

5.

Przeredagowanie przepisu przejściowego zawartego w par. 2 projektu, tak aby:

Wymieniony przepis w noweli brzmi: “§ 2. D egzaminów państwowych rozpoczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia, o którym mowa w §1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem”

a) w przypadku systemów teleinformatycznych był on zgodny z przepisami przejściowymi ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw (2015.1273)

b) w przypadku wymagań dla egzaminatorów nadzorujących umożliwiał stosowanie nowych (korzystniejszych) przepisów,

c) w przypadku zakresu egzaminów na prawo jazdy (spraw rozpoczętych i niezakończonych) umożliwiał stosowanie przepisów dotychczasowych.

6.

Wprowadzenie poprawek redakcyjnych i legislacyjnych do projektu rozporządzenia i uzasadnienia

Komisja prawnicza wyjaśniła również wątpliwości dotyczące stosowanej terminologii w zakresie systemów teleinformatycznych.

Na tym samym posiedzeniu analizowane były projekty dotyczące szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców i trzeci projekt pakietu – rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.