W dniu wczorajszym obradował Parlamentarny Zespół ds. BRD. Przedmiotem debaty była informacja w zakresie planów legislacyjnych Rady Ministrów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego tj. m.in. zmiana taryfikatora mandatów, podwyższenie kar dla kierowców prowadzących pojazd w stanie nietrzeźwości, czasowe niedopuszczenie pojazdu do ruchu [projekt rządowy wersja z dn. 2.8.2021 r. - kliknij]. Odbyła się dyskusja z ekspertami i przedstawicielami samorządów. Jak się dowiedzieliśmy W Ministerstwie Sprawiedliwości są „bardzo zaawansowane prace koncepcyjno-analityczne nad kompleksową nowelizacją Kodeksu karnego”.
Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. 9. sierpnia br. odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. BRD [retransmisja - kliknij]. W obradach uczestniczyli przedstawiciele: resortu infrastruktury - Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady BRD oraz resortu sprawiedliwości - Bartosz Jakubowski, dyrektor Departamentu Legislacji i Prawa Karnego oraz przedstawiciele strony samorządowej, strony społecznej, środowisk ekspertów. Wysłuchano informacji w zakresie planów legislacyjnych Rady Ministrów oraz na temat rozwiązań, które nie znalazły się w zaproponowanym wykazie zmian, albo które znalazły się i z tych propozycji zostały wycofane, być może nie zostały wycofane, ale mamy tutaj jakieś nieporozumienie komunikacyjne, w każdym razie o jeszcze dodatkowych rozwiązaniach, które można teraz czy w przyszłości wprowadzić w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - jak to określiła przewodnicząca Zespołu, posłanka Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Odbyła się zapowiedziana dyskusja z udziałem posłów, ale także strony społecznej, samorządowej, zaproszonych gości.
Informacja przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Reprezentujący resort infrastruktury - Konrad Romik, sekretarz KRBRD omówił propozycje i harmonogram zmian tzw. pakietu ustawowego, który - jak zaplanowano - wejdzie w życie z dniem 1 grudnia br. Będą realizowane zadania edukacyjne informował mówca, podkreślał znaczenia prowadzonych prac inżynieryjnych nad poprawą dróg np. tych dotyczących poprawy widoczności na przejściach dla pieszych. - Te wszystkie projekty mają służyć radykalnej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w ciągu najbliższych lat. A jednocześnie w zakresie zmian legislacyjnych, wszystkich zmian w tym obszarze. Oczekujemy, iż te propozycje i te zmiany przyczynią się do radykalnej poprawy ruchu drogowego, poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w każdej kategorii - konkludował K. Romik.
Informacja przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości. Reprezentujący resort sprawiedliwości - Bartosz Jakubowski, dyrektor Departamentu Legislacji i Prawa Karnego swoją informację rozpoczął stwierdzeniem: - My oczywiście - jak tylko mogliśmy współpracowaliśmy i pomagaliśmy Ministerstwu Infrastruktury w pracach nad tym projektem. Uważamy ten projekt za celowy, zasadny i w istocie w obecnej chwili oddający wszystko to co potrzeba dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. (…) Nie wykluczamy i trwają prace koncepcyjno-analityczne - one są już bardzo zaawansowane w Ministerstwie Sprawiedliwości - nad tym, do tego projektu, ale oczywiście w odrębnym projekcie, czyli zmian w Kodeksie karnym, do tego projektu dołączyć też kwestie przepadku pojazdu mechanicznego czyli samochodu, którym sprawca w przypadku najpoważniejszych przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji się poruszał. Nad tym pracujemy w ramach kompleksowej nowelizacji Kodeksu karnego, uznając że byłoby to doskonałym dopełnieniem projektu Ministerstwa Infrastruktury. Prace te w resorcie są priorytetem, jednak nieznana jest vacatio legis.
W dyskusji podniesiono kwestie:
- ewentualnych planów wprowadzenia do Kodeksu karnego przestępstwa zabójstwa drogowego;
- konfiskaty/przepadku pojazdu, przywołany został przykład Danii, gdzie w tym roku wprowadzono radykalną konfiskatę, z licytacją i przepadkiem; podkreślano, iż nie powinien być to przepadek pojazdu lecz właśnie konfiskata;
- akceptacji, przyzwolenia, tolerancji przekraczania ograniczeń prędkości - dużej kampanii społecznej;
- szczególnie drastycznych przekroczeń prędkości;
- przekraczania prędkości o 50 km/godz. poza obszarem zabudowanym - konsekwencji czyli odbioru uprawnień;
- nielegalnych wyścigów ulicznych, uciekających w pościgach drogowych, jako szczególnie niebezpiecznych zachowań na drodze - w kontekście konfiskaty auta;
- badań pokazujących, że poniesienie wielkości kar wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach; analiz, symulacji jak zmiany wpłyną na brd;
- proporcji zapisów taryfikatora mandatów karnych;
- wprowadzenia w życie okresu przejściowego obowiązującego młodych kierowców, przepisu istniejącego w ustawie o kierujących pojazdami;
- weryfikacji znajomości przepisów ruchu drogowego wśród kierowców;
- odbierania uprawnień do prowadzenia pojazdów i skutecznej egzekucji czyli rozwiązań w celu uniemożliwienia prowadzenia pojazdów osobom, które czasowo czy trwale mają odebrane prawo jazdy;
- braku zmian w zakresie egzekucji przepisów tj. dotkliwości jaką jest nieuchronność kary. Wg środowisk eksperckich egzekucja mandatów za wykroczenia drogowe powinna być prowadzona w uproszczonym postępowaniu administracyjnym, a nie jak obecnie w postępowaniu wykroczeniowym;
- powrotu do orzekania administracyjnego, a postępowania sądowego jako kroku odwoławczego;
- zwiększenia ilości fotoradarów, jak również przywrócenia możliwości stawiania fotoradarów przez samorządy;
- korzystania z aplikacji ostrzegających przed fotoradarami;
- egzekwowania tzw. jazdy na zderzaku;
- odcinkowych pomiarów prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu;
- nieuchronności kar, problemu z egzekucją wystawianych mandatów, kar administracyjnych;
- likwidacji tzw. nadrabiania punktów karnych - trybu kursów;
- odpowiedniego umocowania systemu odpowiedzialnego za nadzór nad ruchem drogowym, aby kontrole drogowe były i działały; uszczelniania systemu windykacyjnego; weryfikacji niezapłaconych mandatów karnych;
- wskazania miejsc niebezpiecznych i oznakowania ich ograniczeniami prędkości;
- sięgania do doświadczeń innych państw europejskich takich jak np. Austria, Belgia, Dania, Włochy;
- obowiązkowych badań psychologicznych kierowców zawodowych;
- nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne w kierunku wyraźnego oznaczania leków, których zażywanie dyskwalifikuje do prowadzenia pojazdu;
i inne.
Była to debata ważna, niestety przy niewielkim, czynnym udziale samych posłów, którzy za moment będą uczestniczyli w procedowaniu projektu nowelizowanej ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Czy będą dostatecznie przygotowani? (jm)