Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Nowelizacja [kliknij] ma na celu stworzenie jednolitych i przejrzystych przepisów w projektowanym zakresie homologacji typu pojazdów oraz ich przedmiotów wyposażenia i części spójnych z prawem międzynarodowym.
Zaproponowane zmiany dostosowują polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych i uwzględniają postęp techniczny przemysłu motoryzacyjnego. Wprowadzone rozwiązania mają ponadto na celu zwiększenie konkurencyjności polskich przedsiębiorców na unijnym rynku, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne - informuje resort infrastruktury.
Najważniejsze rozwiązania:
- zharmonizowanie wymogów technicznych i procedur administracyjnych z przepisami międzynarodowymi w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa w obszarze homologacji typu pojazdów oraz ich wyposażenia;
- wyznaczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organu właściwego w sprawach homologacji oraz nadzoru rynku dającego gwarancję właściwego wykonywania zadań w ramach powierzonych funkcji;
- określenie jasnych i przejrzystych zasad wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego pod kątem technicznym przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych;
- wprowadzenie alternatywnej możliwości uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej na zgodność z regulaminem ONZ nr 115 (jako jeden z elementów wpisujących się w politykę energetyczną państwa);
- usystematyzowanie sposobu naliczania opłat za wydane dokumenty homologacyjne przy zachowaniu obecnie obowiązujących maksymalnych stawek opłat;
- zapewnienie pełnej implementacji dwóch dyrektyw delegowanych Komisji (UE): 2021/1716 oraz 2021/1717, w odniesieniu do których Komisja Europejska wystosowała w trybie art. 258 TFUE zarzuty formalne w sprawie braku ich wdrożenia w przepisach polskich.
Zaproponowane rozwiązania w obszarze homologacji dotyczą:
• producentów, dystrybutorów oraz importerów pojazdów, przedmiotów wyposażenia i części,
• podmiotów dokonujących montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu,
• służb technicznych/jednostek uprawnionych,
• Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 kwietnia 2023 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury