Legislacja

To ułatwienia także dla kierowców

5 lutego 2020

To ułatwienia także dla kierowców
YouTube – „eDoręczenia i pierwszy milion w RDK - briefing prasowy ministra cyfryzacji” [kliknij]

Jak poinformował minister cyfryzacji Marek Zagorski osoby, które będą chciały, od 2021 roku będą mogły odbierać i wysyłać korespondencję poleconą z urzędów bez konieczności chodzenia na pocztę. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego lub doręczeniem osobistym.

Projekt ustawy. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach). Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, korespondencję będzie dostawał jak dotąd - dostarczoną przez listonosza, w kopercie - tłumaczył minister. Co ważne, usługa doręczenia elektronicznego będzie nie tylko dobrowolna, ale i darmowa. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Zdecydowanie będzie to prosty i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami. Czyli - oszczędność czasu i lepsze tempo załatwianie spraw - i to są główne cele tego projektu. Zaplanowano, iż ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r., z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi korespondencji sądowej, które wejdą w życie nieco później. Generalnie ustawa jest rozłożona na wiele etapów. Projekt jest gotowy, aby został skierowany do procedowania w Parlamencie. Jak informował minister ustawa jest skomplikowana, bo zmienia blisko 80. ustaw.

Niepotrzebna wizyta w wydziale komunikacji. Podczas wczorajszego briefingu prasowego w sprawie projektu eDoręczeń minister ocenił, iż jest to duże ułatwienie w kontaktach z administracją. Mówił m.inn.: - To, że to jest rozwiązanie oczekiwane pokazuje inny nasz projekt, czyli rejestr danych kontaktowych. (…) W dużym uproszczeniu, chcemy żeby cała korespondencja wychodząca z urzędów, wychodziła z tych urzędów w postaci elektronicznej. I jeżeli obywatel będzie miał założony swój adres w bazie adresów elektronicznych - otrzyma korespondencję w wersji elektronicznej. Jeżeli takiego adresu nie będzie posiadał ta korespondencja przybierze postać usługi hybrydowej, która będzie polegała na tym, że ten plik będzie wydrukowany i dostarczony w formie tradycyjnej, papierowej przesyłki. (…) W ostatnim czasie mieliśmy bardzo dużo kolejek w wydziałach komunikacji związanych z procesem nabycia lub zbycia pojazdów. Od początku funkcjonowała jeszcze stara wersja usługi na ePUAP-ie, która pozwalała zrobić to elektronicznie. Od kilku dni ta usługa jest zrealizowana w nowej formule. Na nowym - bardziej przyjaznym formularzu. Zachęcamy wszystkich tych, którzy od 1 stycznia mają już obowiązek, a może to spowodować naliczenie kary, żeby ten obowiązek nabycia lub zbycia pojazdu realizowali przy pomocy formularza elektronicznego. Jest to dużo prostsze i dużo szybsze niż stanie w kolejkach. Wystarczy wejść na „gov-a” ściągnąć sobie ten formularz, zeskanować dowód transakcji, czyli najczęściej umowę i ten sposób w zasadzie ten obowiązek mamy spełniony. Pracujemy jeszcze nad poprawieniem tej usługi. Myślę, że w terminie kilkunastu – może trochę więcej – dni będzie to zintegrowane z usługą MÓJ POJAZD. Wtedy już nawet nie będziemy musieli wypełniać danych, jeżeli będziemy zbywali pojazd, to będziemy to robili prawie automatycznie.

Co trzeba będzie zrobić, by korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu? Zadeklarować to online. Po takiej deklaracji nasz e-mail trafi do tzw. bazy adresów elektronicznych, a my dostaniemy specjalny elektroniczny adres (skrzynkę e-doręczeniową), który będzie nam służył do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie to działać podobnie jak skrzynka mailowa tyle, że oficjalnie uznana i odpowiednio zabezpieczona. (jm)