- To dobrze, ponieważ daje to możliwość policjantowi oceny sytuacji i okoliczności, które spowodowały. Często właśnie te okoliczności powodują, że osoba kierująca pojazdem nie myśli o tym, że przekracza prędkość, tylko myśli o tym żeby ratować życie i zdrowie – skomentował nadkom. Radosław Kobryś (KGP). (fot. Jolanta Michasiewicz)
Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Czyli przed nami już tylko publikacja w Dzienniku Ustaw i 14 dni od tej daty akt zaczyna obowiązywać. A co za tym idzie, kierowca, który w terenie zabudowanym przekroczy prędkość 50 km/godz. będzie miał szansę zachowania prawa jazdy. Do ustawy trafia kategoria stanu wyższej konieczności.
Przypomnijmy - w obowiązującym stanie prawnym kierowcy, który przekroczy ograniczenie prędkości 50 km/godz. w terenie zabudowanym, już w trakcie kontroli drogowej zatrzymywane jest prawo jazdy. Dokument przesyłany do starosty i ten wydaje stosowną decyzję administracyjną. Przy pierwszym takim zdarzeniu kierowcy uprawnienia zatrzymywane są na trzy miesiąca, w warunkach recydywy – okres ten zostaje przedłużony do sześciu miesięcy. Kolejne takie zdarzenie kończy się cofnięciem uprawnień i dalej szkolenie i egzamin państwowy.
Co zmienia nowelizacja ustawy? Otóż kierowca, który w stanie wyższej konieczności przekroczy ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym nie straci swoich uprawnień. Jednak muszą tu zachodzić właśnie te wyjątkowe okoliczności. Np. sytuacja przewozu rannego lub rodzącej do szpitala - sytuacja ratowania czyjegoś życia lub zdrowia, ale też gdy strażak jadący na akcję - sytuacja ratowania mienia np. płonącego domu. Przepisy dotyczą także sytuacji przewozu zbyt dużej liczy pasażerów. Najistotniejsze to fakt, iż kierowca działał w stanie wyższej konieczności.
Zmiana jest powszechnie przyjęta z aprobatą. Jednak kierowcy zgłaszają jednocześnie wątpliwość, aby nie była ona nadużywana. W 2017 roku policjanci zatrzymali 31 007 dokumentów prawa jazdy właśnie w związku z kierowaniem pojazdu z prędkością przekraczającą dopuszczalną w obszarze zabudowanym prędkość. Ilu z nich było w stanie wyższej konieczności? Oby jak najmniej tych własnych interpretacji stanu wyższej konieczności. (jm)
Informacja
w sprawie ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami
Ustawa wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 października 2016 r. (sygn. akt K 24/15), stwierdzający niezgodność art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1c ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami w związku z art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że wskazane wyżej przepisy, w zakresie w jakim nie przewiduje sytuacji usprawiedliwiających – ze względu na stan wyższej konieczności – kierowanie pojazdem z przekroczeniem dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, jest niezgodny z art. 2 i art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
Ustawa wprowadza przepisy, które będą dawały podstawę policji do odstąpienia od zatrzymania prawa jazdy w razie stwierdzenia, że kierowca wprawdzie dopuścił się czynu polegającego na przekroczeniu prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym lub dopuścił się czynu polegającego na przewożeniu więcej osób niż określona w dowodzie rejestracyjnym, pozwoleniu czasowym lub większą niż to wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu - ale działał przy tym w stanie wyższej konieczności, w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa tego nie można było uniknąć inaczej, a poświęcone dobro w postaci bezpieczeństwa na drodze przedstawiało wartość niższą od dobra ratowanego.
W świetle nowych przepisów istnieje możliwość wydania w takiej sytuacji przez starostę decyzji odmownej w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy. Dodatkowo ustawa wprowadza rozwiązanie, które zobliguje starostę do wydania decyzji w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy w terminie 21 dni od dnia powzięcia informacji o tym fakcie.
Zgodnie z ustawą, do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy o kierujących pojazdami w brzmieniu nadanym przedmiotową regulacją.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Kancelaria Prezydenta RP