Legislacja

Wyższe kary dla kierowców?

24 października 2019

Wyższe kary dla kierowców?
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (fot. Jolanta Michasiewicz)

Na łamach portalu TRANSPORT PUBLICZNY opublikowany został interesujący wywiad z wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem. Rozmowa dotyczy praw pieszych, a dokładniej ich praw na przejściach dla pieszych. W tle tragiczny wypadek na ul. Sokratesa w Warszawie. Dziennikarze pytają o działania resortu dla zwiększenia przysługujących tej grupie uczestników ruchu drogowego praw. Pytają też o ewentualne podwyższenie mandatów.

Zachęcamy do lektury tej interesującej rozmowy: Transport Publiczny pl. „Rafał Weber: Wyższe mandaty? Tak. Pierwszeństwo pieszych? Nie”. Poniżej cytujemy jej fragment – ten poświęcony ewentualnej zmianie taryfikatora mandatów. (jm)

Cyt.: „Redakcja portalu Transport Publiczny pl: Infrastruktura dróg i przejść dla pieszych ma znaczenie, ale nawet wasz raport wskazuje, że główną przyczyną wypadków, w tym na przejściach, jest nadmierna prędkość. Czy w Ministerstwie Infrastruktury toczą się jakieś prace związane ze zwiększeniem kar dla kierowców, którzy to robią? Maksymalna wysokość mandatu za takie wykroczenia to dziś 500 zł, 1/10 średniej pensji i nie została podniesiona od 22 lat.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: Taryfikator ustala MSW, tam należy kierować pytania. Osobiście widzę potrzebę takiej zmiany.

Redakcja portalu Transport Publiczny pl: Zwracacie się do MSW w tej sprawie? W końcu to mocno zahacza o kompetencję Ministerstwa Infrastruktury.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: Możemy, jako Krajowa Rada Ruchu Drogowego, wzbudzić taką dyskusję i mam nadzieję, że w ciągu kilku-kilkunastu tygodni tak się stanie. Proszę pamiętać, że skończyła się jedna kadencja, zaczęła się kolejna, jeszcze do końca nie wiadomo, jak będą zorganizowane poszczególne ministerstwa. W mojej prywatnej ocenie one muszą zostać podniesione na tyle radykalnie, żeby faktycznie odstraszały przed przekraczaniem prędkości.
Proszę zwrócić uwagę, co się stało po wprowadzeniu przepisu dotyczącego utraty prawa jazdy po przekroczeniu prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym. Mamy większą uwagę kierowców ze względu na ten przepis. (…)”