Przegląd prasy

Atrakcyjny woonerf alternatywą dla znaków ograniczania prędkości

17 maja 2013

fa6169e9256db2b60908c0fa79057a6d2b65d7bf351662ac4c9828563a667231eed753efb9cae5de1eac21b4693638cc0ab3b7c4882cc1ad1ac64e8b486f0f175900609c5b985273c0432f01da9bfcbbab0574b24c87c01aaa71b0a8c00c9141c268da1cad49cd1cea7ffa6146bb2dbf5dd62cc94e9b46ca

(Fot.: PD@N 463-74-79jm)

Czym jest woonerf?Woonerf przynosi rozwiązania na uspokojenie ruchu w mieście, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnego wyglądu miejskiej przestrzeni. Idea zrodziła się w Holandii w latach 70., kiedy to zbyt wysoka liczba samochodów wymusiła wprowadzenie rozwiązań spowalniających ruch, szczególnie wokół miejsc takich jak szkoły, przedszkola i osiedla mieszkaniowe. Przy ich wprowadzaniu, inżynierowie mieli jednak na względzie zagwarantowanie przejezdności, miejsc parkingowych oraz estetycznego wyglądu okolicy. Woonerfstał się alternatywą dla znaków ograniczania prędkości oraz nie zawsze skutecznych i mało atrakcyjnych progów zwalniających. Miał służyć pieszym i rowerzystom, zdominowanym przez ruch samochodów. Praktycznie rozwiązania te wprowadza się na ulicach, które nie mają kluczowego znaczenia dla funkcjonowania miasta np. osiedlach mieszkaniowych, małych uliczkach. Dla przykładu jest to: stworzenie wyniesionych przejść dla pieszych (najczęściej ze starej i stylowej kostki, te wysokością dorównują krawężnikom); inny sposób to celowe przesunięcie osi jezdni (utrudni kierowcy rozwijanie dużej prędkości, a jednocześnie umożliwi pozyskanie dodatkowej przestrzeni na miejsca parkingowe), kolejny przykład – szerokie betonowe słupki (ustawiane przy ulicy uniemożliwiają parkowanie pojazdów). Z tych i podobnych rozwiązań korzysta wiele miast Europy. I na koniec korzyści wynikające w tego systemu: przede wszystkim przestrzeń uliczna staje się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów, pojawiają się nowe miejsca do parkowania, zwiększa się estetyka i atrakcyjność uliczek itd. itd.