Przegląd prasy

Debatowali o bezpieczeństwie motocyklistów

5 marca 2012

e0269d64b19a01b045967262291be5c465c39043

(Fot.: PD@N 420-19)

 

Rośnie liczba motocyklistów i jest to tendencja światowa. Dla przykładu w Australii w ciągu pięciu lat liczba użytkowników dróg poruszających się na motocyklach i skuterach wzrosła z 351 tys. do ponad 512 tys. U nas przekroczyła milion. W roku 2011 wśród motocyklistów nastąpił spadek ilości zdarzeń z ich udziałem, to o 30 motocyklistów więcej niż rok wcześniej poniosło śmierć w ich wyniku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zorganizował panel dyskusyjny poświęcony bezpieczeństwu motocyklistów. Uczestniczyli: Polski Związek Motorowy, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Straż Graniczna oraz goście specjalni: W trakcie panelu policjanci prezentowali statystyki oraz kilka brawurowych wyczynów: jazda 167 km/godz. przez przejście dla pieszych oraz jazda 115 km/godz. w gołym torsem. Policjanci podkreślili, że nie ma w polskich przepisach wytycznych, co do wyposażenia motocyklisty poza hełmem ochronnym (kaskiem), więc nie mogą karać za jazdę z gołym torsem, jednakże upadek takiego motocyklisty będzie o wiele dotkliwszy. Uczestnicy postulowali wpuszczenie motocyklistów na buspasy, aby zachęcić kierowców do wybrania motocykla, jako środka lokomocji i w nagrodę dać im możliwość szybszego poruszania się bez kluczenia między autami. Do producentów odzieży apelowano o bardziej jaskrawe kolory strojów, aby odejść od dominującej czerni, która powoduje, że motocyklista jest trudno dostrzegalny przez kierowcę. Dyskusję ożywił Jerzy Dziewulski, który stwierdził, że owa “bezpieczna prędkość” służy do podbijania policyjnych statystyk, natomiast nie rozwiązuje problemu. Jeśli się ktoś przewróci przy 20 km/h, to policja uzna, że nie dostosował prędkości do warunków. A jakie są te warunki? - zapytał. Dziewulski skupił się na niespodziankach, które czyhają na motocyklistów: nierówności przed skrzyżowaniami (tarka), śliskie oznakowanie poziome (pasy dla pieszych). Za chwilę zacznie się sezon, trzeba mówić o bezpieczeństwie motocyklistów.