Kolorowy korowód Maluchów w sobotę po godzinie 22:00 wjechał do Monte Carlo. 35 załóg Wielkiej Wyprawy Maluchów 4 lipca wyruszyło w szlachetnym celu charytatywnym zebrać milion złotych dla dzieci, ofiar wypadków drogowych. W stolicy Monako po przejechaniu blisko 2500 kilometrów zameldowała się m.in. załoga Sobiesław Zasada – Longin Bielak, która łącznie liczy 190 lat!
Za kierownicą czterdziesto- i pięćdziesięcioletnich Małych Fiatów zasiedli m.in. Longin Bielak, Sobiesław Zasada, Rafał Sonik, Kajetan Kajetanowicz oraz Bartosz Ostałowski – giganci polskiego motorsportu i ambasadorzy projektu. Trasa wiodła przez Czechy, Austrię, Włochy i Francję. Pomimo zmiennych warunków – mrozów na austriackim szczycie Glossglockner czy czterdziestostopniowych upałów we Włoszech i Francji – wszystkie Małe Fiaty przekroczyły granicę Księstwa Monako.
– Byliśmy w Monte Carlo z Zasadą kilkukrotnie, a ostatni raz właśnie Fiatem 126p. Ta Wyprawa była bardzo podobna pod względem zakrętów, prędkości. Z rozrzewnieniem i wielką przyjemnością przejechałem górskie, kręte i wąskie drogi, bo cel wyprawy jest inspirujący i szlachetny - powiedział 97-letni Longin Bielak, który 48 lat temu był pilotem Sobiesława Zasady w Rajdzie Monte Carlo.
– Właściwie była to bardzo trudna trasa i zmęczyliśmy się. Ale dalej nam się chce, bo życie zaczyna się po dziewięćdziesiątce i tego wszystkim życzę. Samochód spisywał się doskonale – zrelacjonował trasę Wielkiej Wyprawy Maluchów Sobiesław Zasada, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy.
Wielka Wyprawa Maluchów 2023 osiągnęła metę, ale droga do celu – zebranie miliona złotych –wciąż trwa. 13. Lipca na krakowskim rynku, zostanie ogłoszona finalna suma zebranych pieniędzy. Środki cały czas trafiają do specjalnego serwisu Zrzutka.pl, organizowany jest szereg wyjątkowych licytacji, z których zebrana kwota zostanie przekazana dwóm Fundacjom: Polskiego Związku Motorowego oraz Inter Cars, które rozdystrybuują środki na rzecz dzieci, które po wypadkach drogowych potrzebują wsparcia psychologicznego czy rehabilitacyjnego.
– Ta Wyprawa była dla mnie przede wszystkim zaszczytem, że mogłem jechać razem z tak wspaniałymi postaciami, legendami motoryzacji i motorsportu. Przez cały czas myślałem jaki to szczęśliwy splot okoliczności, że się spotkaliśmy, że w tle pojawił się Maluch, że Longin i Sobiesław byli tu, w Monte Carlo Maluchem kilkadziesiąt lat temu, i że mogliśmy wpaść wspólnie na pomysł by nasze doświadczenia i osiągnięcia wykorzystać służąc innym, w tym przypadku dzieciom – podkreśla szlachetną ideę projektu Rafał Sonik, zwycięzca Rajdu Dakar i 9-krotny zdobywca Pucharu Świata.
– To była niesamowita trasa, ale dość męcząca, bo prowadziłem stopą. Pokonaliśmy tysiące kilometrów na europejskich autostradach i alpejskich serpentynach, w upalne dni, w małych samochodach, aby dotrzeć do Monte Carlo. Zmęczenie dawało się nam we znaki, ale motywował nas nasz wspólny cel: pomoc dzieciom, które zostały poszkodowane w wypadkach, takich jak ja…– zaznacza Bartosz Ostałowski, który przed laty w wypadku stracił ręce, a dziś jest jedynym na świecie profesjonalnym kierowcą sportowym prowadzącym stopą.
Teraz większość ekip Maluchów ruszyła w drogę powrotną. Na trasie przejadą przez Luksemburg czy Szwajcarię. Do Polski wrócą 13 lipca i po południu zawitają na krakowskim rynku, gdzie nastąpi podsumowanie i ogłoszenie sumy zebranych pieniędzy.
– Właśnie małymi samochodami możemy zrobić coś wielkiego i to nas najbardziej cieszy. Dzieję się to w fantastycznej atmosferze i przy bardzo dużym zainteresowaniu ludzi. Mamy nadzieję, że to się przełoży na wpłacane na nasz cel środki – zaznacza czołowy polski rajdowiec, Kajetan Kajetanowicz.
Każdy, kto chciałby pomóc dzieciom-ofiarom wypadków drogowych może to zrobić wpłacając środki na https://zrzutka.pl/wielkawyprawamaluchow/.
Informacje na temat projektu i możliwości wsparcia znajdują się na stronie: www.wielkawyprawamaluchow.pl
* * *
Organizatorami projektu „Wielka Wyprawa Maluchów do Monte Carlo 2023 dla Dzieci” jest 126Evolution oraz Automobilklub Krakowski. Wyprawa została objęta Patronatami Honorowymi Ministerstwa Infrastruktury, Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Polskiego Związku Motorowego. Partnerami głównymi zostali InterCars, InPost oraz Grupa Cichy-Zasada, 4F, Kensol i Capek. Partnerami wspierającymi Wyprawę są: Euvic, Charsznickie Pola Natury, JR Holding, Polaris, PWS Konstanta, Port Gdynia oraz Marathon. G2A i Moped Retro.